Porsche Taycan GTS Sport Turismo – tre snabba från provkörningen
Porsche har presenterat Taycan i två nya utföranden – GTS och Sport Turismo. Jan-Erik Berggren är iväg och kör elektriska ”kombin” för att berätta för oss på hemmaplan.
Jag tycker mig känna igen bilen där bakom, är det inte en Taycan?
– Stämmer bra, en ny el-kombi som heter GTS Sport Turismo. Vi har ju haft Taycan Cross Turismo ett knappt år och om den är en ”Cross Country” så är denna en vanlig kombi. Sedan finns en sedanmodell, vanliga Taycan, också. Effektmässigt ligger Taycan GTS mellan Taycan 4S och Taycan Turbo. Men det är embargo på körintryck så vi får vänta till framåt december med att berätta mer om bilen.
Ser ut som en depå, var fick ni köra?
– Norrut från Los Angeles till banan Willow Springs. Alla som sett Ford vs Ferrari känner igen banan från inledningen. Det är USA:s äldsta racerbana och den är helt i originalskick. Så det går att jämföra mina varvtider med de som körde premiären 1963.
Får du säga något om Porsche Taycan GTS Sport Turismo?
– Ja, kan skvallra om att den har uppdaterad programvara som ökat räckvidden och ett coolt panoramaglastak som kan ”dimmas” i olika steg. Vi körde kombin på allmän väg till och från banan och sedanen ute på banan med Porsches häftiga mjukvara som mäter allt och där jag kan gå in och se mina egna varv i detalj med bromspunkter, hur jag gasat och positionerat bilen.
Låter häftigt, så det och hur nya Taycan GTS och Taycan GTS Sport Turismo är att ratta på bana och på vanlig väg vill vi höra mer om, vilket vi gör i kommande nummer av Teknikens Värld samt här på webben.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se