Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
1 AV 2
Unik provkörning av elektriska Porsche Mission R
2 AV 2
Foto: Porsche

Porsche visar starkaste Cayenne någonsin

Porsche lanserar en vassare version av nyligen uppdaterade Cayenne. Nya laddhybriden blir den starkaste hittills.

Liksom det mindre syskonet Macan ska även Cayenne komma som helt eldriven. Men än så länge har den nuvarande generationen några år kvar i livet. Den uppdaterades så sent som i april i år, och nu är det dags för laddhybridversionen att göra entré.
Med total effekt om 739 hästkrafter och 950 newtonmeter är Turbo E-hybrid den starkaste Cayenne-versionen hittills. Rejält mycket mer än den tidigare värstingen Turbo S E-Hybrid som hade 680 hästkrafter.

Porsche Cayenne Coupé Turbo E-Hybrid GT Package.Porsche Cayenne Coupé Turbo E-Hybrid GT Package.Porsche Cayenne Coupé Turbo E-Hybrid GT Package.
Porsche Cayenne Coupé Turbo E-Hybrid GT Package.Porsche Cayenne Coupé Turbo E-Hybrid GT Package.Porsche Cayenne Coupé Turbo E-Hybrid GT Package.
Porsche Cayenne Coupé Turbo E-Hybrid GT Package.Porsche Cayenne Coupé Turbo E-Hybrid GT Package.Porsche Cayenne Coupé Turbo E-Hybrid GT Package.
1 AV 5
Porsche Cayenne Coupé Turbo E-Hybrid GT Package.
Foto: Porsche
2 AV 5
Porsche Cayenne Coupé Turbo E-Hybrid GT Package.
Foto: Porsche
3 AV 5
Porsche Cayenne Coupé Turbo E-Hybrid GT Package.
Foto: Porsche
4 AV 5
Foto: Porsche
5 AV 5
Foto: Porsche

Liksom tidigare är förbränningsmotorn en 4,0-liters V8 med dubbla turbo som nu levererar 599 hästkrafter. Den får hjälp av en 176 hästkrafter stark elmotor. 0-100 km/h ska avverkas på 3,7 sekunder och toppfarten är 295 km/h. Porsche anger en snittförbrukning på 0,17-0,20 l/mil så länge det finns el kvar i batteriet.
Jämfört med föregångaren har batteriet nu kapacitet på 25,9 kWh i stället för 14,1. Något som ska ge räckvidd på el upp till 82 kilometer. Ombordladdaren klarar effekt på 11 kW.

Som standard kommer Cayenne Turbo E-Hybrid bland annat med adaptiv luftfjädring som har tvåventilsteknik samt Porsche Torque Vectoring Plus, PTV Plus.
Turbo E-Hybrid kommer även med Coupé-karossen och väljer du den finns en extra utrustningsnivå. I GT Package ingår bland annat saker som tio millimeter lägre fjädring, keramiska bromsar och bredare framhjul.

Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid.Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid.Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid.
Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid.Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid.Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid.
Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid.Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid.Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid.
1 AV 3
Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid.
Foto: Porsche
2 AV 3
Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid.
Foto: Porsche
3 AV 3
Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid.
Foto: Porsche

Den uppdaterade laddhybridversionen av Cayenne börjar att säljas nu och kostar från 1 870 000 kronor, Coupé-versionen 1 910 000 kronor och den senare med GT Package från 2 210 000 kronor.
Porsche meddelar att detta är den andra av tre laddhybrider de kommer att lansera 2023. Då är det inte en långsökt gissning att nästa blir Cayenne Turbo S E-Hybrid, troligtvis med ännu högre effekt.

https://youtu.be/gETz9xLaxOQ