Produktionen av Pininfarina Battista rullar igång
Den rent eldrivna italienska supersportbilen Pininfarina Battista ska tillverkas i 150 exemplar och de första produceras nu.
Det händer grejer i supersportbilsvärlden, inget snack om saken. Förvisso berörs kanske inte flertalet av oss i egenskap av att vara presumtiva kunder, men det är utan tvivel intressant att följa det som händer. Så sent som i går rapporterade vi om Horacio Pagani och hans inställning kring eldrift för märket som bär hans eget efternamn. Kort uttryckt ser inte herr Pagani någon framtid för eldrift sina egna bilar. En märklig tanke, mer om detta kan du läsa här – men vi släpper det just nu.
I stället kan vi konstatera att Automobili Pininfarina nu nått fram till produktionsstart för sin rent eldrivna hyperbel Pininfarina Battista. För knappt två år sedan tittade vi på en förseriebil under ett event på Bromma flygplats strax väster om Stockholm och träffade då samtidigt företagets svenske vd Per Svantesson, en artikel du kan läsa här. En stillastående bil med teoretiska prestandasiffror som redan då var fullständigt galna, men samtidigt en bil som såg väldigt bra ut och som dessutom kändes välbyggd – trots förseriestadiet. Bra känsla i detaljer, bra karosspassning och rakt igenom bra kort och gott. Man kan tycka att det måste vara så för en bil som kommer att säljas för runt två miljoner euro (och uppåt), men oavsett var det en betryggande upplevelse. Då hette det att projektet gick in i sista fasen, att intrimning av detaljer eller så kallad fine tuning återstod. Vilket kan ta tid, både vad gäller bil och produktionslina.
Men nu är tillverkningen i gång vid Automobili Pininfarinas design-, utvecklings- och tillverkningsanläggning i Cambiano, Italien och den första bilen som tillverkats i vad som kallas för Ateljén har redan varit i Monaco för ett första test utfört av kunden.
Innan vi går vidare, kommer ni ihåg vad kunden får för pengarna? Vi pratar om en bil som väger strax över 2 000 kg, men som trots det ska klara acceleration 0-100 km/h på under två sekunder och 0-300 km/h på 12 sekunder. Kaross och chassi i kolfiber, elektrisk drivlina från Rimac Automobili med en motor vid varje hjul och ett T-format batteri på 120 kWh med maximal laddhastighet på 250 kW. Total effekt uppges till hissnande 1 900 hk och 2 340 Nm vridmoment och räckvidden enligt WLTP är 476 kilometer. Just det, glöm inte de 128 miljoner möjliga konfigurationerna för inredningsval och hissnande 13,9 kvintiljoner möjliga konfigurationer för det exteriöra. Alltså valbara kombinationer av färger, detaljer och så vidare. Jag är inte helt säker på hur positivt just detta är, det verkar mest fullständigt galet – fast det är säkert ytterst bra sett ur ett investeringsperspektiv att ingen av de totalt 150 exemplaren som kommer tillverkas av Battista kommer att vara likadan som någon annan. Bara för skojs skull skriver jag ut 13 900 000 000 000 000 000 000 000 000 000 så att ni får lite grepp om hur många valmöjligheter det egentligen handlar om…
Att handbygga en Battista tar 1 250-1 340 timmar, där den högre siffran gäller för de fem exemplaren av specialversionen Anniversario. Timmarna är fördelade över den tio veckor långa produktionsperioden det tar att färdigställa en Battista. Under resans gång går varje bil igenom 14 olika produktions- och kvalitetskontrollzoner. Som en detalj kan nämnas att det yttre karosslagret i kolfiber monteras på och av under resans gång. En annan detalj är att en standardlackering tar mellan tre till fyra veckor att genomföra.
Automobili Pininfarina lägger stor vikt vid att kunderna ska komma till Cambiano för att dels teoretiskt bygga sin bil, men även för att se den byggas. Själva upplevelsen som ingår i själva köpet värderas högt, med all rätt. Det är hyperexklusivt att få sin Battista byggas, hoppas bara kunderna värderar det.
När det kommer till framtida ”speciella tekniska frågor”, alltså om något går sönder och behöver lagas, förlitar sig Automobili Pininfarina på flygande mekaniker som ska resa världen runt till de 150 bilarna. En annan intressant detalj är att kunderna kan köpa till Eterna-paketet, vilket innebär att hen betalar för ett extra set med karosspaneler om ifall att något händer. Det fina är att dessa paneler lackeras samtidigt som originalkarossen, vilket innebär att man i framtiden inte behöver färgmatcha en nylackering. I alla fall inte första gången det smäller…
Det går naturligtvis att raljera ganska mycket kring projekt som dessa, helt enkelt för att de inte praktiskt kommer att beröra så många av oss. Men jag kan inte annat än imponeras av Automobili Pininfarinas, utan att ens ha sett en bil rulla. De indiska ägarna Mahindra har gett Per Svantesson och hans allt mer växande grupp anställda det spelrum som krävs för att förverkliga drömmen om en bil som bär namnet Pininfarina. De fem Anniversario-bilarna är redan sålda och nu rullar det sköna arbetet med att faktiskt leverera till kund i gång.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se