Projekt Trinity är en ny elbil som ska revolutionera Volkswagen
Volkswagen har precis inlett sin bredare satsning på elektriska bilar, men det är inte ID-modellerna som ska revolutionera märket.
Ralf Brandstätter, personbilstillverkaren Volkswagens vd, meddelade för ett par dagar sedan på LinkedIn att det är dags för nästa steg. Han presenterade ett projekt som företaget har döpt till ”treenighet”, eller som det heter på engelska – Project Trinity.
Det handlar inte om att Volkswagen har gått och blivit en religiös sekt som viger sin utveckling och produktion åt Fadern, Sonen och den heliga Anden.
I stället betecknar valet av namn att detta projekt ska ta tre stora utvecklingsmässiga steg. Brandstätter räknar upp följande tre; en helt ny elbilsarkitektur som ska sätta nya standarder för räckvidd, laddhastighet och digitalisering, nästa steg i autonom körning med siktet inställt på nivå 4 (helt självkörande, i de flesta situationer, utan förarens vakande öga) men med nivå 2+ (i princip nivå 3) som utgångspunkt beroende på vad lagar och regler säger, samt att fabriken i Wolfsburg, Volkswagen flaggskepp inom produktion, ska ta upp kampen med Teslas fabrik utanför Berlin genom att införa helt nya, innovativa tillverkningsprocesser.
Herbert Diess, Volkswagen-gruppens vd, förtydligade i går med hjälp av en tweet att treenighetsprojektet kommer att ”revolutionera Volkswagen, framför allt Wolfsburg”.
Han påpekade att det är en stor utmaning för Wolfsburg-fabriken, företagets historiska och mest traditionstyngda anläggning, att ta upp kampen med Grünheide (Teslas fabrik utanför Berlin), men att de antar utmaningen.
Projektet ska mynna ut i en helt ny elbil som sägs vara aktuell för lansering år 2026. Exakt vad det handlar om återstår att se, och vi ska förmodligen inte ta allt för stor hänsyn till vad formerna som döljer sig under skynket på bilden ovan säger, men det rör sig sannolikt om en bil som positionerar sig över båda Vizzion-elbilarna som kommer om omkring ett år och som är Volkswagens motsvarighet till Audis Artemis-projekt.
MISSA INTE: Vi kör Volkswagen ID.4 – så upplevs den
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se