Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
1 AV 2
Den är duglig i terrängen på fler sätt än att bara hoppa över ojämnheter
2 AV 2
Foto: Stellantis

Ram 1500 REV officiell – ny eldriven pickup från USA

Eldriven pickup var för några år sedan ett okänt begrepp. Nu finns Ford F-150 Lightning, Rivian R1T och – senaste tillskottet – Ram 1500 REV.

Från konceptbil till produktionsutförande på drygt fem veckor. Det måste vara någon form av rekord. Vi syftar förstås inte på att produktionsversionen tog fem veckor att utveckla, däremot att det bara hann gå fem veckor mellan visning av konceptbil (på CES-mässan i Las Vegas i början av januari) och visning av produktionsbil. Nog om det nu...

I stället fokuserar vi på vad vi har framför oss, nämligen Rams svar på Ford F-150 Lightning, Rivian R1T och Lordstown Endurance samt kommande Chevrolet Silverado EV och Tesla Cybertruck.
Konceptbilen i januari såg inte riktigt ut som pickuper från Ram brukar göra. Det var lite mer böljande former på konceptet som nu visar sig vara ren show, produktionsbilen ser nämligen ut som en typisk Ram-pickup, dock med betydligt nättare grill men med bokstäverna R, A och M i större storlek.

Ram 1500 REV presenteras i utförande med dubbelhytt. Men...
Ram 1500 REV presenteras i utförande med dubbelhytt. Men...
Ram 1500 REV presenteras i utförande med dubbelhytt. Men...
... vi gissar att fler varianter med större lastflak kommer i framtiden.
... vi gissar att fler varianter med större lastflak kommer i framtiden.
... vi gissar att fler varianter med större lastflak kommer i framtiden.
Sladd-Ram.
Sladd-Ram.
Sladd-Ram.
Interiören ser ut ungefär som i vanliga Ram 1500.
Interiören ser ut ungefär som i vanliga Ram 1500.
Interiören ser ut ungefär som i vanliga Ram 1500.
1 AV 4
Ram 1500 REV presenteras i utförande med dubbelhytt. Men...
Foto: Stellantis
2 AV 4
... vi gissar att fler varianter med större lastflak kommer i framtiden.
Foto: Stellantis
3 AV 4
Sladd-Ram.
Foto: Stellantis
4 AV 4
Interiören ser ut ungefär som i vanliga Ram 1500.
Foto: Stellantis

Tyvärr bjuds vi inte på några specifikationer, men Ram har tidigare nämnt att modellen byggs på nya, rambaserade STLA Frame-arkitekturen som är framtagen för pickuper och lätta ”trucks”. Det har pratats om över 80 mils räckvidd, 800-voltsteknik och laddeffekter på 350 kilowatt som ska ge uppemot 16 mils körning per tiominutersladdning. Men kanske mest intressant är max dragkapacitet som enligt Ram ska bli klassledande. Det bör betyda över 4,5 ton. Om den kommer att nå upp till och över utlovade 6 350 kilo som Cybertruck (i kraftfullaste utförandet) får dra återstår att se.

I USA kan de redan nu förhandsboka Ram 1500 REV. Produktionen inleds senare i år.