Range Rover Velar facelift offentliggjord
Range Rover Velar uppdateras på en rad punkter, bland annat design, ljudisolering, batteri (för laddhybrider) och möjlighet till OTA-uppdateringar. Den går att beställa nu.
Sex år efter lansering borde det egentligen nästan vara dags för generationsskifte, enligt traditionen, men Range Rover Velar får nöja sig med ett ansiktslyft. Det handlar däremot om en drös olika punkter som uppdateras.
Naturligtvis har man arbetat om designdetaljer som nya strålkastare, ny grill och småjusteringar i karossen. I interiören har man satsat på en ny, böjd pekskärm som tillverkaren menar är mer integrerad i mittkonsolen jämfört med tidigare. Klädseln på sätena är också ny, man har valt att kombinera ullblandning med polyuretantyg, för att undvika läder.
Komforten i kupén ska vara förbättrad genom ett nytt filtreringssystem för luften och tystare kupé tack vare ett så kallat road noise cancellation-system.
Det är inte bara själva pekskärmen på mittkonsolen som är ny, även dess infotainmentsystem är det. Alla kör-, komfort- och bekvämlighetsfunktioner styrs digitalt i skärmen och Jaguar Land Rover menar att systemet i kombination med de få knappar och reglage som finns är ”utformade för att fungera i harmoni med röststyrning för att göra systemet snabbare och enklare att använda”. Naturligtvis erbjuds även trådlös Apple CarPlay och Android Auto.
Velar ska lämpa sig bättre som laddhybrid då den fått ett ombyggt batteripaket som ska ge längre räckvidd på el. Dessutom är utsläppen lägre även hos bensin- och dieselmotorerna eftersom de optimerats för bättre bränsleeffektivitet.
Det nya batteriet på 19,2 kWh ska ge en förväntad verklig räckvidd på upp till 5,1 mil, vilket är en ökning med 20 procent jämfört med det tidigare batteriet. P400e, som laddhybriden heter, kan även snabbladdas med likström – 50 kW.
Vad gäller bensinversionerna finns det två att välja på: P250, med 2,0-litersmotor och 246 hk eller P400, 3,0-litersmotor med 400 hk. Dieselvarianterna har färre hästar: D200, 2,0-liters med 204 hk och D300, 3,0-liters mildhybriddiesel på 300 hk.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se