Regeringsbeslut: Laddhybrid-bonus halveras i juli
Laddhybridbonusen mer än halveras och ett pristak införs för bilar som får bonus. Reglerna träder i kraft redan 12 juli.
De nya reglerna som berör bonusdelen i bonus/malus-systemet har redan presenterats men in i det sista har det rått en osäkerhet om när de nya reglerna skulle kunna träda i kraft. Nu vet vi: 12 juli träder de nya bestämmelserna i kraft.
De nya reglerna betyder att det införs ett pristak. En bil får kosta högst 700 000 kronor för att omfattas av bonussystemet. En större förändring är att laddhybridbonusen begränsas till högst 20 000 kronor och lägst 5 000 kronor, och att max-utsläppet sätts till 50 gram per kilometer.
Förändringarna betyder att laddhybrider kommer att få nöja sig med betydligt mindre bonusstöd, i praktiken 5 000–15 000 kronor.
– Klimatbonusen är en stor framgång och har bidragit till att försäljningen av elbilar är rekordstor i Sverige i dag. Vi vill använda skattebetalarnas pengar effektivt, och därför är det naturligt att anpassa klimatbonusen genom att skärpa klimatkraven, samtidigt som utgiftsökningarna begränsas, säger klimat- och miljöminister Annika Strandhäll.
Regelverket som gäller från och med 12 juli har en begränsad varaktighet. Redan till årsskiftet kommer nya regler, med sänkt bonus till elbilar och ytterligare försämringar för laddhybrider som då nästan blir utan bonusstöd.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se