Snett bakifrån påminner den en del om Mini.
Snett bakifrån påminner den en del om Mini. Foto: Renault

Renault 4 blir eldriven suv

Renault visar upp en eldriven äventyrssuv som ska vara efterföljaren till klassiska Renault 4, Laban. 

Renault fortsätter på sin väg att nylansera klassiska modellnamn. Sedan tidigare står Renault 5 på tur att komma i nytt format med det klassiska namnet. Nu är det den större ikonens tur. Renault 4, eller Laban som den i folkmun kallas här hemma.
På Parissalongen som öppnade måndag 17 oktober visar Renault upp den nya konceptbilen 4Ever Trophy. En bil man flaggat för redan tidigare.

1 AV 4
Foto: Renault
2 AV 4
Foto: Renault
3 AV 4
Foto: Renault
4 AV 4
Foto: Renault

Till skillnad från kommande Renault 5 visar 4Ever-konceptet ett avsevärt mer terränganpassat utseende. Den högbyggda karossen ger hög markfrigång och utrymme för rejäla terrängdäck. Däck som ska kunna tappas- och fyllas med luft inifrån kupén som riktigt seriösa terrängbilar. Det är dock troligen inte en funktion som kommer att ta sig till produktion.
Renault 4Ever mäter 416 centimeter på längden, 195 på bredden, 190 på höjden och har en hjulbas på 257 centimeter. Liksom kommande 5 ska 4 byggas på den nya CMF-BEV-plattformen som även kommer ligga till grund för bland annat nya Nissan Micra. Enligt Renault speglar motorn i konceptbilen en kommande produktionsversion men delar inte med sig av några specifikationer. Inte heller om denna till synes seriösa terrängbil driver på två eller fyra hjul. Det mest troliga är dock att den blir tvåhjulsdriven.

1 AV 4
Foto: Renault
2 AV 4
Foto: Renault
3 AV 4
Foto: Renault
4 AV 4
Foto: Renault

Enligt Renault kommer nya 4 och 5 att placera sig i modellflottan på ett liknande sätt som nuvarande Captur och Clio och de kommer att tillverkas i norra Frankrike. Redan nu kan vi ställa in oss på att den produktionsfärdiga versionen inte kommer ha reservhjul monterat på ett kolfibertak, greppmattor på bagageluckan eller riktigt så extrema terrängattribut som konceptbilen.

Föregångaren Renault 4 tillverkades i över åtta miljoner exemplar, såldes i mer än 100 länder och produktionen lades ner för 30 år sedan.