Renault förlänger räckvidden med vätgas
Renaults två lätta transportbilar Kangoo och Master har sedan tidigare funnits med elmotorer, och rejält begränsad räckvidd. Nu stoppar Renault in bränsleceller och vätgastankar för att förlänga räckvidden.
Antalet vätgasdrivna bilmodeller är rejält begränsat. På svenska marknaden finns endast Hyundai Nexo och Toyota Mirai. Nu ser det dock ut som att utbudet kommer att dubblas. Med två transportbilar. Det är Renault som tar sina två eldrivna transportbilar Kangoo Z.E. och Master Z.E. och förser dem med vätgastankar och bränsleceller.
Tekniken har utvecklats av Renault i samarbete med Michelin-ägda företaget Symbio och innebär att bilarna blir något som närmast kan beskrivas som elbränslecellshybrider. Den ursprungliga elmotorn och batteripaketet finns kvar, bränslecellen och vätgastanken kommer som en räckviddsförlängare. Bränslecellen ger 13 extra hästkrafter och stora Master Z.E, som i ursprungligt utförande har en räckvidd på 12 mil, får i vätgasutförandet en total räckvidd på 35 mil (preliminär WLTP-siffra). Räckvidden för Kangoo Z.E. i vätgasutförande ökar från 23 till 37 WLTP-mil.
LÄS MER: Så fungerar vätgasbilen
Vätgastankarna monteras på undersidan av bilarna och ska enligt Renault inte inkräkta på lastutrymmena, men ökar vikten med 200, respektive 110 kg för Master och Kangoo. Master Z.E. Vätgas kan fås som skåpbil i två versioner och chassihytt i två versioner. De olika versionerna har lastvolym från 10,8 till 20 kubikmeter. Kangoo Z.E. Vätgas finns endast i ett utförande med en lastvolym på 3,9 kubikmeter.
Det finns än så länge inga svenska priser, i Frankrike kommer Kangoo Z.E. Vätgas att kosta 48 300 euro med avräknad klimatbonus, exklusive moms. I det priset ingår köp av batteriet.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se