Renault K-ZE är en liten elektrisk suv till lågt pris
Renault stakar ut sin framtid genom att presentera elektriska småsuven K-ZE och berätta om hybrid- och laddhybridversioner av storsäljarna Clio, Mégane och Captur.
Renaults dragplåster på årets bilsalong i Paris är både liten och elektrisk. De visar nämligen upp suven K-ZE, som i dagsläget är i konceptutförande. Men den ska bli verklig redan nästa år, och då säljas som en liten, billig och elektrisk suv. Först ut är den kinesiska marknaden, därefter ska den breda ut sig globalt.
Det är inte mycket information vi bjuds på i nuläget, inte mer än att räckvidden sägs ligga på 25 mil enligt NEDC-körcykeln. Och som vi alla vet vid det här laget är NEDC och elektricitet en dålig kombination. En mer verklighetsförankrad räckvidd skulle i så fall vara under 20 mil.
I det korta pressmeddelandet som hör till K-ZE finns vi det engelska ordet ”affordable” flertalet gånger. Bilen benämns alltså som prisvärd eller, om man så vill, lågt pris i förhållande till vad man får. Och förutom elektrisk drivlina ska bilen innehålla en rad bekvämligheter som dubbelt laddsystem som kan hantera både hemmaladdning och snabbladdning, parkeringssensorer, backkamera, uppkopplade tjänster och navigation.
https://youtu.be/36DZTpdOaCsRenault kan det här med elbilar, se bara på lilla
Zoe och ännu mindre Twizy samt Kangoo ZE. Med rätt teknik och modest prislapp skulle den franska biltillverkaren kunna skörda än fler framgångar inom det elektrifierade området.
Dock ska K-ZE förmodligen mest ses som en stadsbil och inget man tar med sig på semesterresan runt Europa, för vi kan förmoda att modellen är liten. Inga mått har vi fått men namnet K-ZE har sannolikt sitt ursprung i lilla Kwid som är en 3,68 meter kort bil. K-ZE och Kwid är inte identiska, men inte långt ifrån.
Hybrider och laddhybrider
I samband med presentationen av K-ZE ger Renault oss lite mer intressant information om framtiden, något som kan få dem att skörda än fler av ovan nämnda framgångar om det sköts rätt. De berättar nämligen att storsäljarna Clio, Mégane och Captur ska komma som hybrider och laddhybrider i Europa med start 2020.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se