Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
1 AV 2
Fem snabba aktuella punkter från bilvärlden
2 AV 2
Foto: Renault

Renault och Volvo i samtal om eldriven lastare

Lätt och eldriven, byggd för korta transporter. Renaults FlexEVan kommer 2026 och Volvo Trucks kan bli inblandade.

Renaults nya eldrivna lätta lastbil FlexEVan väntas göra debut 2026 och kommer även finnas som en Nissan – nu kan även Volvos lastbilsdivision bli inblandade. Enligt Automotive News Europe förs nu samtal i frågan även om det inte bekräftats från officiellt håll. Uppgifterna kommer från en källa med insikt i ämnet.

Eldrivna FlexEVan är mindre än de fordon som i dag finns i Volvos lastbilsutbud och är byggda för att ta varorna den sista biten till sin destination, som inne i stadskärnor med miljözoner. Lastbilen visades första gången upp som konceptet EZ-Flex 2019 (bilden ovan) och är redan klar att användas av Renaults mobilitetsförgrening Mobilize, då vid namn Hippo. Bilen är byggd på en så kallad skateboard-plattform, speciellt framtagen för eldrift.

Renault har i dag två eldrivna transportbilar, Master och Kangoo, som båda även finns med förbränningsmotorer. Renaults vd Luca de Meo har tidigare sagt att FlexEVan ska byggas av en aktör utanför bilindustrin.