Foto: Renault

Renault R5 Turbo 3E – ett lyckopiller!

Med rötterna i historien och R5-modellens 50-årsjubileum tar Renault avstamp och visar upp den fetaste konceptbilen på mycket länge – alla kategorier. Säg hej till Renault R5 Turbo 3E där drifting är målbilden!

Den här dagen kunde ha varit riktigt usel. Jag menar, alldeles innan pressmeddelandet från Renault dök upp satt jag hos tandläkaren och konstaterade krasst att käften kunde ha varit i bättre skick. Med moloken blick och sänkta axlar tog jag stegen nerför trappan – men så snart dörren slagit igenom bakom mig dök första bilden på Renault R5 Turbo 3E upp. Snett bakifrån, lite lätt nedifrån. Alltså, är det här på riktigt?

Renault 5 Turbo, Turbo 2 och Maxi Turbo har alltid varit extremt fräna i mina ögon och har man haft möjligheten att få se förre fabriksrallyföraren Jean Ragnotti leka (eller kämpa) sig fram längs vägarna med Renault 5 Turbo går det inte att motstå vad som nu presenteras. Visst, R5 Turbo 3E är en konceptbil och ska betraktas som en sådan. Men samtidigt är den ett så sjukt fränt statement och den där bilden snett bakifrån gör mig knäsvag. Plötsligt står jag och ler på trottoaren.

LÄS MER: Renault 5 firar 50 år

1 AV 3
Foto: Renault
2 AV 3
Foto: Renault
3 AV 3
Foto: Renault

Nöden kräver att vi blir lite seriösa, så låt oss bli det. Renault R5 Turbo 3E är ett rörramsbygge med eldrift på bakhjulen och batteripaketet på 42 kWh placerat i golvet under de två sittplatserna. Effektangivelsen för elmotorn ligger på 380 hästar och 700 Nm, vilket är mer än vad värstingen Renault 5 Maxi Turbo (345 hk) hade när den var färdigutvecklad som tävlingsbil för snudd på 40 år sedan. Här måste vi skjuta in en av anledningarna till att modellen fick sådan legendstatus. I händerna på Jean Ragnotti vann bakhjulsdrivna Renault 5 Maxi Turbo asfaltsrallyt Tour de Corse 1985 mot alla de fyrhjulsdrivna grupp-B-bilarna. Snacka om att bygga sin egen myt och legendstatus.

Åter till i dag och eldrivna R5 Turbo 3E, som på grund av sina batterier blir rejält mycket tyngre än sin föregångare. Tomvikten anges till 1 500 kg, där bil står för 980 kg och batteri 520 kg. Den som uppfinner lättviktsbatterier är något på spåren... Den nya bilen har det underbara formatet som mäter fyra meter på längden och två meter på bredden samt 132 centimeter på höjden. Acceleration 0-100 km/h ska gå på 3,5 sekunder, men tar ytterligare fyra tiondelar längre när bilen körs i Drift Mode. Just det, Drift Mode. Tänk er att se den här köttbullen på steroider med sin enorma bakvinge komma farande på fullt ställ. Visst är det lockande? För att faktiskt kunna göra verklighet av det där har framhjulen fått större rörelsefrihet vad gäller styrvinklar. Ju bredare desto bättre helt enkelt.

LÄS OCKSÅ: Renault 5 kommer tillbaka – som billig elbil 

1 AV 4
Foto: Renault
2 AV 4
Foto: Renault
3 AV 4
Foto: Renault
4 AV 4
Foto: Renault

Hela formspråket andas modern 5 Maxi Turbo med de svulstiga bakskärmarna, här har retrovibbarna fått ta stor plats. Men karossen i sig är ett steg i modern riktning då allt är byggt i kolfiber. Inuti märks en ändamålsenlig förarmiljö och interiör där kolfiberstolar, bälten och ratt kommer från Sabelt. Klädseln väver samman en rad färger till ett klassiskt tartanmönster som syns på såväl stolsklädsel som instrumentpanel. Detaljer som sticker ut hör konceptbilsvärlden till och detaljer fattas inte i R5 Turbo 3E. Mest märks nog den ilsket så kallat popgula omfattningen runt där handbromsspaken sticker upp.

Det är lätt att bara avfärda R5 Turbo 3E som en konceptbil, men jag hoppas vid gudarna att Renault på något sätt gör verklighet av det här. Tänk er en entypsracingklass som supportlopp till Formula E eller Formel 1. Se de där 25 Renault R5 Turbo 3E-bilarna framför er, där alla driftar sig in mot första kurvan i Monaco i jakt på bästa spår och placering. Oavsett hur man gör, så borde man göra det. Det här är varumärkesbyggande på högsta nivå och kanske just därför kommer den här modellen även att figurera i digitalt utförande i spelet Web3. För oss som hellre ser den i verkligheten ges första tillfälle vid världspremiären på Chantilly Arts & Elegance lördagen den 25 september. Om du missar det så ges även möjligheten vid Paris Motor Show 17-23 oktober. 

Med facit i hand kan jag konstatera att dagen blev klart bättre efter att nyheten om Renault R5 Turbo 3E släpptes. Extra bra blir den om Teknikens Värld får provköra bilen. Så vad säger ni Renault, är ni på??