Renault smygvisar ID.3-utmanaren MéganE
De första bilderna på Renaults nya elbil har landat med en full lansering väntad på motormässan i München senare i år.
I fjol visade Renault upp konceptbilen Mégane eVision – en fingervisning om vilket håll märket är på väg mot i framtiden. Nu har man kommit med fler detaljer och även fotografier på den, förvisso lätt kamouflerade, kommande modellen – vilket blir märkets andra kommersiella elbil.
Bilen har nu bytt namn till MéganE – vilket tydligen ska uttalas ”Mégane-E” – och ska visas upp ordentligt för omvärlden på motormässan i München i september. Renault berättar även att en flotta på 30 bilar ska testas på publika vägar under sommaren. Modellen ses som ett viktigt steg mot målet att ha minskat sina koldioxidutsläpp med hälften till 2030.
MéganE utrustas med en elmotor på 217 hästkrafter (160 kilowatt) och ett batteri med en kapacitet på 60 kWh. Enligt WLTP kommer bilens räckvidd ligga på 45 mil, vilket är längre än många av rivalernas motsvarande modeller. Trots att den är designad som en halvkombi, snarare än en suv eller crossover, delar den plattform med koncernkompisen Nissan Ariya – som nyligen blev fördröjd med sex månader.
Likt Ariya tros MéganE byta ut fysiska knappar och spakar mot touchstyrda kontroller, men man har inte bekräftat huruvida den kommer härma sin släkting med en fyrhjulsdriven toppvariant med ett större batteripaket och fler hästkrafter.
Troliga konkurrenter tros bli Volkswagen ID.3, Nissan Leaf, Hyundai Ioniq och Citroën ë-C4. Något pris har ännu inte fastslagits, men bilen kommer byggas i den egna fabriken i Douai i norra Frankrike där modeller som Éspace, Scénic och Talisman byggs i dag. Mer information om Renault MéganE, vars fullständiga beteckning är Megane E-Tech Electric, lär vara att vänta inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se