Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Clio-karossen är inte den slutgiltiga som Renault 5 Electric kommer få.
Clio-karossen är inte den slutgiltiga som Renault 5 Electric kommer få.
Clio-karossen är inte den slutgiltiga som Renault 5 Electric kommer få.
1 AV 2
Fem snabba aktuella punkter från bilvärlden
2 AV 2
Clio-karossen är inte den slutgiltiga som Renault 5 Electric kommer få.
Foto: Renault

Renault smygvisar sin nästa elbil 5 Electric

Renault 5 är märkets nästa elbilsmodell vilken ska presenteras nästa år, men redan nu börjar testning av de första prototyperna. Bilen bygger på tillverkarens nya elbilsplattform CMF-B EV och arkitekturen ska enligt Renault innebära 30 procent billigare produktionskostnad jämfört med Zoe.

Än är det ett tag kvar innan vi får se Renaults nästa elbilsmodell, då den ska presenteras någon gång nästa år. Men nu ger tillverkaren en glimt av den, Renault 5 Electric, som den kallas än så länge. Enligt skisser har den fått låna Clios kaross, vilken däremot inte ska bli dess slutgiltiga form, men det talar ändå om ungefär vilken storleksklass den hamnar i.

Även om det är ett tag kvar så har man nu påbörjat testningen av så kallade mulor, det vill säga de allra första prototyperna av modellen. Detta för att se hur allt lirar i snö och is, men även andra påfrestningar som vindtunnlar och korrosionskammare. Snö- och istestningen sker kring Arvidsjaur för att kunna uppnå testtemperaturer på –30 grader.

Batteripaketets placering och utformning ska frigöra 15 kilo jämfört med Zoe.
Batteripaketets placering och utformning ska frigöra 15 kilo jämfört med Zoe.
Batteripaketets placering och utformning ska frigöra 15 kilo jämfört med Zoe.
Batteripaketet är modulärt och har här fyra moduler.
Batteripaketet är modulärt och har här fyra moduler.
Batteripaketet är modulärt och har här fyra moduler.
Elmotorn är en kombination av olika komponenter, vilket gör den lättare och mer kompakt.
Elmotorn är en kombination av olika komponenter, vilket gör den lättare och mer kompakt.
Elmotorn är en kombination av olika komponenter, vilket gör den lättare och mer kompakt.
1 AV 3
Batteripaketets placering och utformning ska frigöra 15 kilo jämfört med Zoe.
Foto: Renault
2 AV 3
Batteripaketet är modulärt och har här fyra moduler.
Foto: Renault
3 AV 3
Elmotorn är en kombination av olika komponenter, vilket gör den lättare och mer kompakt.
Foto: Renault

– Tester som genomförs på rullande chassiprototyper kommer att hjälpa oss att bekräfta beslut som tagits när det gäller komfort och hantering på den kommande Renault 5 Electric. Utan att ge något ifrån sig är de tidiga testkörningarna en tydlig indikation på att det är en värdig ättling till Megane E-Tech Electric med klassens bästa prestanda för sin kategori; uppmuntrande resultat som driver oss att gå vidare med testning till dess kommersiella lansering inför nästa år, kommenterar Jérémie Coiffier, chefsingenjör B EV Family på Renault, i ett pressmeddelande.

Plattformen i fråga: CMF-B EV, som också Mégane E-Tech Electric bygger på, innebär att man tagit delar från CMF-B-plattformen som används för Clio och Captur och kombinerat med ren elektrisk drivlina. Enligt Renault ska 5 Electric bli ungefär 30 procent billigare att tillverka än Zoe tack vare plattformen.

Plattformen ger möjlighet till en elmotor med tre nya huvudkomponenter, säger tillverkaren, som ger den dess styrka. Man har kombinerat DC-konverteraren (som konverterar batteriets 400 volt till 12 volt), batteriladdaren och boxen som sköter strömfördelningen. Det gör motorn mer kompakt och därmed sparar man både utrymme och vikt, det sistnämnda närmare bestämt 20 kilo – jämfört med Zoe. Även batteripaketets utformning sparar ungefär 15 kilo.

Renault 5 Electric ska alltså presenteras nästa år, och mer specifikationer kring laddkapacitet och batteristorlek får vi vänta på.