Renault Trafic nu med eldrift
Med Trafic som eldriven har nu Renault ett eldrivet alternativ i alla storleksklasser av lätta transportfordon. Biltypen ökar dramatiskt men utgör fortfarande en liten del av försäljningen i Europa.
Renault har presenterat sin största skåpbil med eldrift: Trafic E-Tech. Den franska tillverkaren har nu ett eldrivet alternativ i alla storleksklasser då Kangoo och Master sedan tidigare finns med elmotorer.
Trafic E-Tech kommer i två olika längder och höjder 5,08 och 5,48 respektive 1,97 och 2,5 meter. Lastkapaciteten mäter från 5,8 till 8,9 kubikmeter och maxlasten är 1,1 ton. Trafic E-Tech får dra 750 kilo tunga släp.
Batteriet har en kapacitet på 52 kilowattimmar vilket räcker till 29,7 mils räckvidd vid blandad körning enligt WLTP-körcykeln och upp till 32,2 mil om man aktiverar sparläget som ger bilen en topphastighet på max 90 km/h. Elmotorn ger 122 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 245 newtonmeter. Siffrorna är bekanta, batteristorleken rimmar med eldrivna Master och motoreffekten känner vi igen från Kangoo E-tech. Trafic E-Tech klarar laddning på upp till 22 kilowattimmar men nästa år ska 50 kilowatts snabbladdning vara möjlig.
LÄS MER: Nu bygger Scania batterier i Södertälje
Modellen Trafic lanserades 1980 och har sedan dess sålts i över 2,4 miljoner exemplar. Orderböckerna för nya eldrivna Trafic öppnas i oktober och november beroende på utförande.
Intresset för eldrivna lätta transportfordon ökar. Under årets fem första månader steg försäljningen i Europa med 75 procent men de utgjorde under perioden bara sju procent av den total försäljningen av fordonstypen, visar en sammanställning gjord av Automotive News.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se