Renault Zoe får 40 mils räckvidd med nytt batteri
Renaults lilla elbil Zoe, som i våras passade 50 000 sålda enheter, får i höst ett nytt, större batteri med nästan dubbelt så stor lagringskapacitet. Därmed ökar räckvidden från 24 till 40 mil.
Den är inte tänkt att presenteras förrän på bilsalongen i Paris som öppnar upp portarna under morgondagen, men Renaults nederländska avdelning är redan uppe i varv och har därför publicerat vad den franska biltillverkaren ämnar visa upp i sin monter.
Elbilen Zoe, som hittills i år har sålt i 256 exemplar i Sverige, ska i den franska huvudstaden presenteras med ett nytt, förbättrat batteri utvecklat av LG Chem. Trots samma vikt som nuvarande batteriet på 22 kWh är det nya på hela 41 kWh. Man lyckades med konststycket genom att bygga om batteriets cellstruktur.
Kapacitetsökningen gör gott för Zoes räckvidd som ökar från 24 till hela 40 mil. Siffrorna ska dock tas med en nypa salt eftersom det är en glädjekalkyl enligt den ifrågasatta europeiska körcykeln NEDC. Det är Renault medvetna om och berättar därför att en mer verklighetsförankrad siffra är 30 mil vid normal körning (för nya batteriet, gamla ger omkring 14,5 mil).
Den gamla modellversionen med 22 kWh-batteriet kommer att finnas kvar parallellt med den nya. I Nederländerna kommer gamla endast att säljas i kombination med den svagare motorn på 77 hästkrafter medan den nya använder sig av den starkare och kvickare 88-hästarsmotorn. I Sverige säljs inte det svagare motoralternativet men kanske den starkare maskinen i kombination med gamla batteriet kommer att saluföras som ett instegsalternativ i vårt avlånga land. Det återstår att se.
I dag kostar Renault Zoe från 215 900 kronor (plus batterihyra). Hur mycket prispåslaget blir i Sverige återstår att se.
Ett test av Renault Zoe där den går en match mot BMW i3, Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf och Volkswagen e-Up kan du läsa här.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se