Renault Zoe R110 med starkare elmotor
Renault uppdaterar lilla elbilen Zoe. Med kraftigare elmotor blir den betydligt kvickare på att ta sig fram i trafiken.
Vi har sett en prestandavariant av elbilen Renault Zoe. 460 hästkrafter och 950 kilos matchvikt gjorde Zoe E-Sport till en fullfjädrad prestandakärra. 0-100 km/h på 3,2 sekunder och 210 km/h (begränsad) i toppfart.
Det är dock inte denna uppdatering som Renault nu presenterar till Zoe, tyvärr. I stället är det nya R110-versionen med starkare elmotor på 109 hästkrafter (80 kW) och 225 newtonmeter som toppar dagens R90-variant som endast har 92 hästkrafter (68 kW) och 220 newtonmeter.
Med så mycket kraft (nåja) kapas 0-100-tiden rejält. 0-100 km/h går på 11,4 sekunder i stället för R90:ans 13,2 sekunder. Toppfarten är densamma som tidigare, 135 km/h, men den så viktiga siffran för hur lång tid det tar att accelerera från 80 till 120 km/h är kapad med nästan två sekunder.
Batteriet i Zoe R110 är av den större sorten, det vill säga batteriet på 41 kWh och alltså inte på 22 kWh som även finns till R90. 25 timmar tar det att ladda batteriet fullt via ett vanligt eluttag (230V/10A).
Räckvidden vid milt väder uppges till 30 mil medan kallare väderlek kapar tio mil från den siffran. Räckvidden är därmed densamma som för Zoe R90 med 41 kWh-batteriet.
– Tack vare denna effektökning är Zoe ännu mer snabbreagerande och mångsidig när den används för resor utanför staden, säger Renaults assistansprogramchef Elisabeth Delval som också lyfter fram den nya kulören som introduceras till Zoe i och med R110:ans ankomst - Blueberry Purple (blåbärslila).
Renault Zoe R110 ska ställas ut i Genève nästa månad och har säljpremiär i hemlandet Frankrike strax därefter, sedan får övriga europeiska marknader ta del av den starkare elbilen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se