Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Renault

Retro hetaste trenden bland de modernaste elbilarna

Renault, Fiat, Honda, Ford och General Motors har något gemensamt.

Alla har valt att titta bakåt in i framtiden.

De modernaste elbilarna flirtar ogenerat med gamla klassiker.

Renault visade förra veckan upp sin framtid i form av en helt ny elbil. Nya vd:n Luca de Meo sjösatte projektet så sent som för sex månader och valde att göra om samma trick han använde på Fiat för drygt 15 år sedan.

Luca de Meo var vd för Fiat när nya 500 lanserades. Fiat använde då det gamla klassiska modellnamnet för en helt ny bilmodell och det blev dundersuccé.

Nu hoppas Luca de Meo att Renaults nya elbil Renault 5 ska ge samma skjuts. 

Gamla Renault 5 visades 1972 och var en rejäl uppdatering från gamla Renault 4. Totalt såldes över åtta miljoner av ”femman” innan produktionen las ner i mitten av 1990-talet.

Renault 5.
Renault 5.
Renault 5.
Renault 5 Prototype.
Renault 5 Prototype.
Renault 5 Prototype.
Ford Mustang.
Ford Mustang.
Ford Mustang.
Ford Mustang Mach-E.
Ford Mustang Mach-E.
Ford Mustang Mach-E.
Honda Civic.
Honda Civic.
Honda Civic.
Honda e.
Honda e.
Honda e.
Fiat 500.
Fiat 500.
Fiat 500.
Fiat 500.
Fiat 500.
Fiat 500.
1 AV 8
Renault 5.
Foto: Renault
2 AV 8
Renault 5 Prototype.
Foto: Renault
3 AV 8
Ford Mustang.
4 AV 8
Ford Mustang Mach-E.
Foto: Ford
5 AV 8
Honda Civic.
6 AV 8
Honda e.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
7 AV 8
Fiat 500.
8 AV 8
Fiat 500.
Foto: Jan-Erik Berggren / Teknikens Värld

GM vill använda Corvette

Nu kommer Renault 5 EV och enligt de Meo ska det här vara bilen som pressar ner priset för elbilar till en nivå så att vanliga Renaultkunder har rått att byta teknologi.

Renault är inte ensamt om att titta bakåt för att hitta inspiration till sina nya elbilar. Honda e ska påminna om den första Civic som för Honda var det första och tydliga tecknet på att motorcykeltillverkaren i början av 1970-talet också ville bygga bilar.

Ford valde att använda sitt klassiska modellnamn Mustang till elbilen Mustang Mach-E som börjar säljas i vår och nyligen avslöjade General Motors att modellnamnet Corvette kan komma att användas för deras nya elbil.

Men det finns förstås också bevis på motsatsen. Volkswagen hade inga tankar på att flrita med gamla ”Bubblan” med sin första bil i ID-familjen, även om det finns designexempel på både bubblor och klassiska folkabussen. Tillverkare som Mercedes och BMW ser inte heller ut att snegla på gamla klassiker och det ser inte ut som att Volvo Cars kommer att visa en eldriven Duett eller Amazon.

Färre skillnader

Med de nya elbilarna ställs biltillverkarna inför ett delvis nytt problem: det kommer att finnas färre verktyg att skapa egna produkter. Elbilarna blir mer likriktade än bilar med förbränningsmotorer så det bli ännu viktigare att visa sin särställning med hjälp av design.

Å andra sidan erbjuder de nya plattformarna för elbilar en större möjlighet att variera konceptet till en lägre kostnad. Därför är chansen stor att vi kommer att få se ännu fler variationer.

 När Luca de Meo presenterade Renaults långtidsstrategi fanns också en ny division för skräddarsydda tranportbilar med som en bärande del.