Rimac C_Two officiell – 1 914 hk och 412 km/h
Efter Concept_One kommer Concept_Two. Men Rimac Automobili har valt att förkorta namnet på nya elbilen till C_Two. Men det är också det enda som kan anses vara förkortat.
Den ena elbilstillverkaren efter den andra tävlar i att vara värst, starkast och snabbast. Nu är det kroatiska Rimac Automobili som tar täten med modellen C_Two. 1 914 hästkrafter, 2 300 newtonmeter, 0-100 km/h på 2,0 sekunder (0-97 km/h på 1,85 sekunder) och 412 km/h i toppfart.
Siffrorna kan jämföras med kinesiska NextEV NIO EP9 som bjuder på 1 360 hästkrafter, 1 480 newtonmeter, 0-100 km/h på 2,7 sekunder och toppfart på 313 km/h. Den brädades sent i fjol av nya Tesla Roadster som har okänt effektuttag, 10 000 newtonmeter (en siffra som anses vara en grov överdrift), 0-97 km/h på 1,9 sekunder och toppfart på 402 km/h. Men nu är alltså Tesla Roadster redan brädad av en kroatisk elbil, även om dess siffror (kanske främst på accelerationssiffran) också kommer att ifrågasättas.
Rimac C_Two är ersättaren till omtalade Concept_One, som för övrigt blev än mer omtalad efter Richard Hammonds krasch i fjol. Kraschen sades bero på ett förarmisstag. Något sådant kan undvikas med nya C_Two, den är nämligen självkörande enligt nivå 4. Det vill säga bilen kan köra helt på egen hand i stort sett i alla miljöer och situationer tack vare åtta kameror, en LIDAR, sex radarsensorer och tolv ultraljudssensorer. Dock handlar det fortfarande om en eldriven supersportbil så föraren bakom ratten kan när som helst bestämma sig för att framföra bilen på egen hand.
Den 1 950 kilo tunga elbilen är till stora delar byggd i kolfiber. 400 sensorer av olika typ är inbyggda lite överallt, inte bara för att den autonoma körningen ska möjliggöras utan även för andra tekniker som Rimac menar är framtiden. Ett exempel på sådan teknik är ansiktsigenkänning. För att få tillträde till bilen och kunna göra iväg med den behöver föraren helt enkelt bara ”skanna ansiktet”.
Rimac har monterat ett batteripack med en kapacitet på 120 kWh i bilen. Enligt dem ska det räcka till 65 mils körning per laddning, beräknat med NEDC-körcykeln som grund. Det ska även räcka till två hela varv på Nürburgring (drygt fyra mil) i full fart, utan att prestandan avtar.
Vad gäller utseendet har det vässats till och gjorts lite mer supersportbilsaktigt, både linje- och proportionsmässigt. Men flera drag från Concept_One finns kvar. Aerodynamiken har kroaterna jobbat hårt med, bland annat med en ”aktiv huv” som genom uttagen släpper ut luft som strömmar över bilen för att både sänka luftmotståndet och hjälpa till att pressa ned bilen mot marken. Den breda bakvingen är även den aktiv, det vill säga ytan på den vinklas mot färdriktningen för att hjälpa till att bromsa bilen.150 exemplar av C_Two siktar Rimac på att bygga. De tar redan emot intresseanmälningar, dock utan att ha redovisat någon prislapp. Räkna med en högre sådan är för Concept_One som kostade ungefär 7,5 miljoner kronor.
https://youtu.be/WIui_7ArZSU
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se