Rimac Nevera nu redo ta sig an vägarna
Ett drygt år efter presentationen har första exemplaret av super-elbilen Rimac Nevera nu lämnat produktionsbandet.
Mate Rimac, 34 år gammal från Kroatien, har gjort en resa som hela bilvärlden imponeras av.
2009 startade han sitt företag Rimac Automobili – och nu rullar den första produktionsklara Rimac Nevera ut ur fabriken.
Den helt eldrivna supersportbilen ska byggas för hand i upp till 50 exemplar per år.
Hittills har 18 prototyper byggts och genomgått hela 45 krocktester.
Men vi tar det från början. Under sin gymnasietid vann Mate Rimac ett flertal priser för innovationer och elektronik, när han var 19 år elkonverterade han en BMW E30 och slog flera världsrekord med den. Sen byggde han sin första supersportbil, Concept One, 2011.
Han är inte bara duktig, han är envis också, under byggnationen av Concept One finansierades han av en icke namngiven kunglig familj från Mellanöstern, som under projektets gång krävde att han skulle flytta sin verksamhet till just Mellanöstern. Men eftersom Mate Rimac hade lovat att inte flytta företaget från Kroatien så blev det inget av med det, och han förlorade sin ende finansiär. Det löste han dock genom att utveckla elektriska drivlinor och elektronik åt andra biltillverkare – som även de blev imponerade av den unge kroaten. Med finansiärer som Porsche, Hyundai och Kia kunde Rimac Autombili ta sig en bit från ruinens brant, och i november 2021 blev han utsedd till vd för Bugatti Rimac, i ett partnerskap mellan Rimac Group, Bugatti och Porsche AG.
Men åter till Rimac Nevera, bilen som nu ska se den allmänna vägens ljus: Den började som C_Two, en uppföljare till Concept One vars premiär var planerad till 2021. Så blev det inte. Däremot var det första framträdandet nyligen på Goodwood Festival of Speed i England där bilen med plakett ”000” kunde ses i full fart uppför den berömda backen. Bilen gör 0-100 km/h på 1,8 sekunder och 0-160 km/h på 4,3…
https://youtu.be/rX060yNCQPgRimac Nevera är i princip helt och hållet utvecklad inhouse hos Rimac, inklusive samtliga elektroniska och effektstyrningssystem. Även infotainmentsystemet är egenutvecklat. Under de senaste fyra åren har nio prototypbilar förstörts i krocktester, samtidigt som företaget har växt och nu omfattar mer än 1 500 anställda vid huvudkontoret som fortfarande ligger i Kroatien.
Om du undrar så har bilen 1914 hästkrafter. Det är ganska många.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se