Rimac Nevera slår hastighetsrekord
Världens snabbaste eldrivna produktionselbil. Det är vad Rimac Nevera är, efter att ha slagit hasighetsrekord i Tyskland.
När Rimac Nevera såg dagens ljus förra sommaren svindlade specifikationerna. Fyra elmotorer, totalt 1 914 hästkrafter och en acceleration från 0 till 300 kilometer i timmen på – håll i er – 9,3 sekunder. Toppfarten angavs då till 412 kilometer i timmen.
Men då var det en teoretisk siffra. Det krävs rätt speciella förutsättningar för att man ska kunna testa den typen av toppfarter i verkligheten. Biltillverkare, åtminstone i kategorin ”små tillverkare av snabba bilar” kan också ha en viss förmåga att låta fantasin flöda fritt när den typen av uppgifter anges.
Men nu har Rimac bekräftat toppfartssiffran. På testbanan Automotive Testing Papenburg utanför Bremen i norra Tyskland körde företagets testchef Miro Zrnčević en Nevera i, just det, 412 kilometer i timmen.
Därmed är Rimac Nevera den bekräftat snabbaste elbilen i produktion i dag. Japanska Aspark Owl har toppat 401 kilometer i timmen och en modifierad Tesla Plaid har kommit upp i 348 kilometer i timmen. Den får se sig slagen av Rimacs systerbil Pininfarina Battista, som har körts i 349 kilometer i timmen.
Nu är Rimac Nevera normalt toppfartsbegränsad till mycket måttfulla 352 kilometer i timmen, men har man lyckan att vara Nevera-kund kan man under vissa särskilda arrangemang få spärren urkopplad och testa på toppfarten under kontrollerade former, hälsar Rimac.
https://youtu.be/Mg4KCLHEmxYFortfarande är resultatet rätt långt ifrån de allra snabbaste bensindrivna bilarna. Minnesgoda läsare kommer säkert ihåg när Koenigsegg Agera RS nådde 447 kilometer i timmen i januari 2018. Sedan dess har rekordet slagits av SCC Tuatara som nådde 475 kilometer i timmen och av en Bugatti Chiron Super Sport 300+ som kördes i 490 kilometer i timmen. Men den var inte i standardskick, så det räknas inte.
Vem som blir först över 500 kilometer i timmen står fortfarande skrivet i stjärnorna. Kanske blir det Koenigsegg Jesko Absolut, en bil som tagits fram med just det målet i sikte.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se