Rivian ska öppna fler fabriker – ny modell lanseras
Elbilstillverkaren Rivian har kanske inte riktigt tagits på allvar.
Men det är hög tid att inse att Rivian är på riktigt.
Bakom det nya bilföretaget står bland andra Amazon som lagt en order på 100 000 bilar.
Vi har redan sett bilder på den fräcka elpickupen R1T. Rivian har nyligen avslöjat delar av sina framtidsplaner i samband att företaget öppnade för fler investerare.
Förutom pickupen ska Rivian bygga en skåpbil på samma plattform och bilen ska börja byggas redan nästa månad med leverans under december.
Internetjätten Amazon har beställt 100 000 skåpbilar av Rivian och inom kort ska företaget visa en sjusitsig suv – också den på plattformen från pickupen. Suven ska heta R1S.
Samtidigt som de första skåpbilarna levereras till Amazon i USA ska produktionstakten av pickupen öka.
Kan bygga bilar i Europa
Med hjälp av leveranserna till Amazon planerar Rivian att ta en ledande roll på marknaden för skåpbilar och pickuper.
Marknadsvärdet på Rivian har ökat efter de senaste beskeden och efter offentligt stöd från Amazons grundare Jeff Bezos.
De första provkörningarna av R1T har ägt rum och efter positiva omdömen är det fler och fler som vågar lita på Rivians ambitiösa affärsplan.
Förutom bilarna ska Rivian erbjuda en mjukvara för företag, FleetOS, och en prenumerationstjänst. Mjukvaran ska fungera även på andra bilar.
Trots att Rivian inte har visat sin nya suv än finns det flera förköpsordrar. Rivian kan räkna in närmare 50 000 köp av R1T och R1S i USA och Kanada.
Anläggningen i Normal, Illinois, har kapacitet att bygga 150 000 bilar per år till att börja med men redan 2023 ska fabriken nä 200 000 bilar per år, inklusive lika många batteripaket.
I affärsplanen finns fler fabriker i Nordamerika men också i andra världsdelar. Rivan ska komma till Europa följt av Asien-Pacific. Om Rivian börjar sälja bilar i Europa planerar de också att bygga bilarna här.
Förutom Amazon har Ford investerat i Rivian.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se