RM20e – eldriven Hyundai Veloster med 810 hk
Hyundais nya bygge, eldrivna RM20e, har en motor på 810 hästkrafter och med det blixtrande prestanda. En kraftmätning men också en plattform att få fram nya modeller med.
Förra året investerade Hyundai och Kia 80 miljoner euro i kroatiska Rimac Automobili som är ledande inom området högpresterande elbilar. Senare samma år, i samband med avtäckandet av konceptet Vision T, lovade chefen för Hyundais prestandadivison, Albert Biermann, att en "galen" elkonceptbil skulle visas upp i år. Nu under bilsalongen i Peking har man täckt av RM20e. Om det är den som han syftade på eller om det kommer mer framöver är oklart, men nog är bilen galen.
Det handlar emellertid inte om en ny modell då RM20e baseras på Veloster. Bilen är en i raden som går under namnet RM, en förkortning av Racing Midship då bilarna har mittmotor och bakhjulsdrift.
LÄS MER: Allt om supersportbilar
Effekten hos elmotorn är 810 hästkrafter och vridmomentet på 960 newtonmeter. Bilen har en accelerationstid 0-100 km/h på under tre sekunder och till 200 km/h tar det 9,88 sekunder. Topphastigheten är över 255 km/h. Det vätskelylda batteriet har en kapacitet på 60 kWh och har 800-voltsystem.
RM20e är en kraftmätning men ska även ses som en ny plattform att mejsla fram kommande Hyundai-modeller med. Främst de med emblemet N, prestandabilarna, men arbetet med Rimac
ska även komma andra hybrider, laddhybrider elbilar och bränslecellsbilar till godo. 44 "miljövänliga" modeller ska tillverkaren ha 2025.
https://youtu.be/qxSTlwBa1i4
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se