Rolls-Royce nya elbil Spectre
Nu är det bara nåt år kvar till lansering av anrika lyxbilstillverkaren Rolls-Royces första helt eldrivna bil Spectre – om man får tro tidigare rapporter som talat om premiär år 2023.
Testandet fortsätter, och naturligtvis i korrekt miljö bland miljonärer och andra potentiella köpare.
Totalt 6 250 mil ska köras i södra Frankrike, med start på Autodrome de Miramas, en stor testanläggning. 1962 kördes Grand Prix där, men nu är det en testanläggning som innehåller mer än sex mil avstängda vägar och 20 testbanor där man kan simulera olika miljöer. Exempelvis en drygt fyra kilometer lång bankad bana för högfartstester.
Spectre är föga förvånande den mest uppkopplade Rolls-Roycen som någonsin byggts, med mer än tre gånger så mycket datatrafik som en typisk Rolls.
Något som betonas särskilt är att bilens datasystem är decentraliserat, där mycket av informationen hanteras nära källan i stället för att gå hela vägen till bilens centraldator, vilket ska möjliggöra snabbare respons hos bilens funktioner. Ett exempel är den nya stötdämpartekniken som ska ta Rolls-Royces kända ”Magic Carpet Ride” till nya nivåer, vilket förmodligen är en utmaning när de stoppar i ett stort och tungt batteri i en redan stor och tung bil.
Spectre som är vad företaget kallar en ny ”Electric Super Coupé” har fått bilmärkets hittills styvaste kaross, tack vare förstärkningar av höghållfast stål i alumiumkarossens stora partier. Karossidorna är fyra meter långa stycken, och dörrarna som inte har några dörrstolpar är företagets längsta hittills – hela 1,5 meter långa.
För att hjälpa upp räckvidden en aning har aerodynamiken masserats hårt, och RR Spectre har nu ett bekräftat Cd-värde på låga 0,25, nästan i paritet med Mercedes-AMG EQS.
Företaget hävdar att Spectre är den mest efterlängtade Rollsen någonsin ”fri från begränsningar som en fossil motor bär med sig”, och att den ”kommer att vara den renaste Rolls-Royce-upplevelsen i företagets 118-åriga historia”. De har dock inte avslöjat prislappen ännu, och vi misstänker att den kan bära med sig vissa begränsningar för de flesta av oss.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se