Foto: SAIC

Rusning efter elbilar i Kina

Den kinesiska marknadens sug efter laddbara bilar fortsätter, och det är framför allt de helt eldrivna bilarna som går åt. Nya siffror visar att elbilarna nu står för 22 procent av nybilsförsäljningen i Kina.

Den kinesiska elbilsförsäljningen har tagit fart på riktigt. I år väntas det säljas fler elbilar i Kina än i resten av världen och försäljningsstatistiken visar inga tecken på avmattning. Enligt statistik från EV Volumes såldes omkring 578 000 laddbara bilar i Kina bara under oktober månad, vilket är en ökning med 75 procent mot samma månad i fjol. De laddbara bilarna stod därmed för 31 procent av den totala nybilsförsäljningen.

Även om laddhybrider ökar snabbt så är det de renodlad eldrivna bilarna som är populärast. I oktober stod elbilarna för en marknadsandel på 22 procent och under perioden januari–oktober i år har det sålts hela 3,5 miljoner elbilar på den kinesiska marknaden. Totalt väntas antalet nya laddbara bilar uppgå till cirka sex miljoner i år.

Byd Song Plus var oktober månads mest sålda elbil. Foto: BYD

Elbilsförsäljningen domineras totalt av märket BYD (Build Your Dreams) som tar hela sju av tio platser på topp 10-listan över de mest sålda elbilarna i oktober. Oktober månads mest sålda bil var BYD Song Plus, men sett över hela året ligger den billiga mikrobilen Wuling Hong Guang Mini EV i topp, tätt följd av BYD Song Plus och BYD Qin Plus. På fjärde plats hittas listans första västerländska bil: Tesla Model Y.

Wuling Hong Guang Mini EV har sålts i drygt 357 000 exemplar hittills i år.

Wuling Hong Guang Mini EV räknas alltså som Kinas mest sålda elbilar och är en endast 2,9 meter lång stadsbil som kostar motsvarande 37 000 kronor. Det lilla batteriet på drygt nio kilowattimmar ger en räckvidd på endast tolv mil.

Samtidigt som hemmamarknaden ökar kraftigt har flera kinesiska elbilsmärken börjat etablera sig i Europa. Kinesiska märken står i dag för fem procent av Europas elbilsförsäljning och redan 2025 beräknas de kunna ta upp till 18 procent av den europeiska marknaden, enligt statistik från Transport & Environment, vilket förklaras med att europeiska biltillverkare har svårt att få upp produktionsvolymerna medan de kinesiska kan leverera bilar snabbt.