Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Teknikens Världs Mikael Stjerna på en avskalad MEB-plattform för ID.3.
Teknikens Världs Mikael Stjerna på en avskalad MEB-plattform för ID.3.
Teknikens Världs Mikael Stjerna på en avskalad MEB-plattform för ID.3.
Teknikens Världs Mikael Stjerna på en avskalad MEB-plattform för ID.3.

Så byggs grunden till en bil

Biltillverkarnas olika plattformar är egentligen inga plattformar. Ordet härstammar från 30-talets bilkonstruktion. Och vad är det som är så svårt och dyrt med att bygga själva grunden till en bil? Vi förklarar hur det ligger till.

Man ser det ofta i biltidningarna nuförtiden, att en viss bilmodell baseras på en viss plattform. Volkswagen ID.3 är konstruerad på koncernens MEB-plattform, Toyota RAV4 bygger på TNGA GA-K-plattformen och grunden för Polestar 2 är Volvo Cars CMA-plattform. Eller om det ska vara ”arkitektur”, begreppen används ofta synonymt med varandra i sammanhanget. Men vad är egentligen en plattform, eller en arkitektur? Vi tar det från början. 

Genom hela automobilhistorien har utvecklingen mot standardisering löpt som en röd tråd. I bilismens barndom var ingenting standardiserat, utan man spikade ihop en ram precis som man hade gjort på hästdroskornas tid och knökade in en motor någonstans där den fick plats. Allt var gjort för hand, på känn. Gick någonting sönder fick man laga på samma sätt: för hand, på känn.
Därför blev det sådan uppståndelse när Cadillac år 1908 monterade ned tre stycken Model K, blandade delarna, och monterade ihop de tre bilarna igen. Med hjälp av ritningsbaserad precisionskonstruktion hade Cadillac skapat en standard och reservdelen var född. För om någonting gick sönder gick mojängen att byta ut mot en likadan. Man behövde inte ens måtta in och slipa till den för att den skulle passa. Revolutionerande, och Cadillac belönades med brittiska kungliga automobilklubben RAC:s förmodat prestigefulla Dewar-trofé för bedriften.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill