Så byggs Porsche Taycan
Nya anställningar och unikt produktionsled för Porsches nya elbil Taycan. Lanseringen sker om ett år.
Porsches elbil Taycan blev officiell i somras men sedan dess har det varit tyst. Nu formas emellertid en annorlunda och koldioxidneutral produktionslina, assisterad av förarlösa transporter, för modellen i fabriken i Zuffenhausen.
Bygget av Taycan skapar 1 200 nya jobb även om de nyanställda även kommer att jobba med andra ”vanliga” tvådörrarsmodeller. Taycan blir därmed en av de Porsche-modeller som skapat flest jobb historiskt sett.
När det kommer till själva bilen så har man som i fallet 919 Hybrid valt ett system på 800 volt vilket gör att den på fyra minuter kan laddas för en räckvidd på tio mil. Porsche ska tillsammans med BMW, Daimler och Ford färdigställa 400 laddstationer med laddeffekt på 350 kW runt om i Europa under 2019.
Vid lanseringen av Taycan ska Porsche själva sätta upp 2 000 laddstolpar vid bland annat hotell på 20 olika marknader. För hemmabruk kan bilen laddas med Porsche Mobile Charger Connect på 22 kW eller via induktiv laddning.
Vi vet sedan tidigare är att Taycan kommer att ha över 600 hästkrafter, ha en räckvidd på cirka 48 mil, enligt den gamla NEDC-cykeln, och ta sig 0 till 100 km/h på 3,5 sekunder och 0-200 km/h på tolv sekunder.
Porsche räknar med att hälften av deras bilar ska vara elektrifierade till 2025. Taycan kommer att lanseras under slutet av nästa år.
Priset för modellen känner vi ännu inte till, men Porsches modellchef för Taycan, Robert Meier, nämner att det hamnar mellan Cayenne och Panamera. I Sverige kostar Cayenne från 745 000 och Panamera från 865 000 kronor. Det låter lite väl lågt för en elbil i kaliber med Taycan. Kommer vi under miljonen i Sverige skulle det vara en rejäl överraskning.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se