Så långt kommer tio laddhybrider på el
I Teknikens Värld nummer 22/2017, som just nu finns att köpa i butik, testar vi tio intressanta laddhybrider. Vi testar bilarnas respektive räckvidd på el. Så här långt kommer de på en laddning.
Antalet laddhybrider på svenska marknaden ökar i en aldrig tidigare skådad takt. Därför har vi i senaste numret av Teknikens Värld valt att testa tio intressanta alternativ i klassen.
Ett av testmomenten var att se hur långt respektive bil kan köra på enbart elektricitet.
I bilden ovan, som du kan se i större format här, ser du hur långt bilarna ska kunna köra på el enligt den europeiska NEDC-körcykeln och hur långt vi kom på vår testrunda (som beskrivs i faktarutan nedan). Som vi ser var det ingen laddhybrid som nådde upp till NEDC-körcykelns siffra, men några av bilarna var inte långt ifrån. Andra var betydligt längre ifrån angiven siffra.
På följande rader ser du hur långt bilarna nådde procentuellt i relation till NEDC-körcykelns räckvidd.
Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid
kom 95,5 procent av utlovad räckvidd.
Optima har en batterikapacitet om 11,26 kWh.
Kia Niro Plug-In Hybrid
kom 89,8 procent av utlovad räckvidd.
Niro har en batterikapacitet om 8,9 kWh.
Toyota Prius Plug-In Hybrid
kom 88,2 procent av utlovad räckvidd.
Prius har en batterikapacitet om 8,8 kWh.
Hyundai Ioniq plug-in
kom 84,9 procent av utlovad räckvidd.
Ioniq har en batterikapacitet om 8,9 kWh.
Mini Countryman Plug-In Hybrid
kom 80,5 procent av utlovad räckvidd.
Countryman har en batterikapacitet om 7,6 kWh.
Volkswagen Passat Sportscombi GTE
kom 78,2 procent av utlovad räckvidd.
Passat har en batterikapacitet om 9,9 kWh.
BMW 530e iPerformance
kom 72,8 procent av utlovad räckvidd.
530e har en batterikapacitet om 9,2 kWh.
Volkswagen Golf GTE
kom 68,4 procent av utlovad räckvidd.
Golf har en batterikapacitet om 8,7 kWh.
Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid
kom 66,5 procent av utlovad räckvidd.
Outlander har en batterikapacitet om 12 kWh.
Mercedes E 350 e
kom 62,4 procent av utlovad räckvidd.
E 350 e har en batterikapacitet om 6,2 kWh.
Så här planerades rutten
För att få så jämförbara räckviddssiffror som möjligt körde vi alla bilar exakt samma sträcka på samma dag, i två kolonner om fem bilar vardera. Rutten började i nya redaktionsgaraget på Torsgatan i centrala Stockholm och startade med fyra kilometers stadskörning innan vi var ute på E18 norrut mot Norrtälje. Efter två mils körning, mestadels i 80 km/h, svängde vi av vid Arninge mot Vaxholm. På Vaxholmsvägen är hastighetsbegränsningen 90 km/h. Väl framme i Vaxholm svängde vi söderut mot Bogesundslandet som lockade med kurviga 50- och 70-vägar. Efter en knapp mil var vi tillbaka på Vaxholmsvägen och styrde tillbaka mot stan.
Totalt var rutten 6,7 mil lång. Väglaget är torrt, solen skiner och det är elva grader varmt. Körningen var inte vad man skulle kunna kalla extrem snålkörning.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se