Så mycket kostar det att privatleasa Polestar 2
Tidigare i veckan avslöjade vi för er hur mycket Polestar 1 och 2 kostar som förmånsbil, nu kan vi berätta vad elbilen Polestar 2 kostar vid privatleasing.
Nu berättar Volvo att helt elektriska bilmodellen Polestar 2, som börjar levereras under sommaren 2020, är tillgänglig för privatleasing. Priserna benämns av Volvo som konkurrenskraftiga.
Väljer du en ”standard” Polestar 2, det vill säga med Void-exteriör (svart lack, övriga kulörer kostar extra), WeaveTech-interiör och 19-tumshjul som kontant kostar 659 000 kronor, är månadskostnaden vid privatleasing 5 499 kronor. I och med att Polestar 2 är berättigad den statliga så kallade klimatbonusen för elbilar, som uppgår till 60 000 kronor, blir månadskostnaden 3 832 kronor.
För att nå nämnda månadsbelopp måste du dock lägga en kontantinsats på 20 procent, det vill säga 131 800 kronor.
Vill man inte lägga någon kontantinsats blir månadskostnaden betydligt högre. Volvo/Polestar godtar kontantinsats på mellan noll och 30 procent.
Privatleasingavtalet löper över 36 månader och inkluderar 1 500 mil per år. Ingår gör även service med hämtning och lämning av bil.
Bilden överst i artikeln visar en standardutrustad Polestar 2 med svart lack (Void) och 19-tumshjul. Bilden här visar en extrautrustad Polestar 2 med bland annat 20-tumshjuls och blå lack (Midnight) och betingar därför ett högre pris. I Performance-utförande kostar Polestar 2 från 719 000 kronor.
Jämfört med Tesla Model 3
Polestar 2-konkurrenten Tesla Model 3 Long Range (kontantpris 659 900 kr) kostar vid privatleasing 8 294 kronor per månad. Då har avdrag för klimatbonus (60 000 kr) gjorts. I dealen ingår 18-tums vinterhjul (+400 kr/mån) och en kontantinsats på 15 000 kronor. Motsvarande månadskostnad för Polestar 2, med 15 000 kronor kontantinsats och avdrag för klimatbonus men utan vinterhjul, är 7 076 kronor.
Helt utan kontantinsats kostar Polestar 2 per månad 7 493 kronor. Tesla erbjuder inte privatleasing utan kontantinsats (15 000 kr).
Polestar 2 finns i dagsläget endast med en drivlina, nämligen två elmotorer på totalt 408 hästkrafter som driver samtliga fyra hjul. Den har ett batteripack på 78 kilowattimmar (kWh) som enligt WLTP-körcykeln ger en räckvidd på 50 mil. Bilen kan laddas via snabbladdare med effekt på upp till 150 kilowatt (kW).
I måndags berättade vi för er hur mycket det kostar att ha Polestar 1 (laddhybriden med 600 hk) och Polestar 2 som tjänstebil/förmånsbil. Polestar 1:s förmånsvärde ligger på 12 055 kronor per månad vilket vid en marginalskatt på 55 procent blir en nettokostnad på 6 630 kronor i månaden.
Polestar 2 har ett förmånsvärde på 3 761 kronor per månad vilket ger en månatlig nettokostnad på 2 070 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se