Så mycket kostar nya Kia Niro
Nya Kia Niro närmar sig svensk asfalt. Nu har orderböckerna öppnat och därmed är priserna offentliggjorda för modellen som finns som hybrid, laddhybrid och elbil.
I slutet av förra året fick vi se den för första gången – nya Kia Niro. Det var inte mycket information som vi bjöds på då, men för en månad sedan valde Kia att berätta mer om nya generationen som ska ersätta en av Sveriges mest populära bilar.
Nu är tredje steget i lanseringsförfarandet nått, det innebär att vi får reda på än fler detaljer och – något som många personer länge väntat på – priserna.
Bland den information som är ny för dagen är bland annat bagageutrymmets lastförmåga. Hybridversionens volym fick vi lära oss redan förra månaden, 451 liter är 24 liter mer än i föregångaren (inte 15 liter mer som tidigare uppgifter sa). Laddhybridversionen rymmer endast 348 liter, men det är ändå 24 liter mer än i utgående generation. Helelektriska versionen – som med nya generationen heter Niro EV och inte, som tidigare, e-Niro – sväljer 495 liter. Det är 44 liter mer än i utgående modell. Niro EV har dessutom ett bonusutrymme under ”motorhuven”, en så kallad ”frunk” på 20 liter.
Utöver rymligare bagageutrymmet ska även kupéutrymmet vara större i och med att Niros axelavstånd har vuxit till 272 centimeter (+2 cm) samt att bilen har blivit drygt sex centimeter längre och därför mäter 442 centimeter. Dessutom är den ett par centimeter bredare.
Hybriden
Nya Niro Hybrid har, som vi tidigare skrivit, en drivlina som känns igen från utgående generation, det vill säga en 105-hästars bensinmotor som arbetar tillsammans med en 32 kilowatt (44 hk) stark elmotor. Sammanlagd toppeffekt är 141 hästkrafter. Mellan motor och drivande framhjul sitter en sexväxlad dubbelkopplingslåda.
Laddhybriden
Nya Niro Plug-in Hybrid är också lik föregångaren, men med några smärre justeringar som gör gör att sammanlagd effekt numera ligger på 183 i stället för 141 hästkrafter. Bensinmotor på 105 hästkrafter är densamma, däremot är elmotorn kraftfullare med 62 kilowatt (84 kh) i stället för de 44,5 kilowatt (60,5 hk) som utgående hade.
Utöver mer kraftfull drivlina har även laddhybridversionen fått ett större batteri på 11,1 kilowattimmar (kWh). Utgående laddhybridbatteri är på 8,9 kWh.
Räckvidden på el har därmed ökat från 4,9 till 6,0 mil. Siffran är i nuläget preliminär.
Elbilen
Nya Kia Niro EV har en elmotor på 150 kilowatt (204 hk) som sätter fart på framhjulen. Siffran är densamma som i elmotorn i utgående modellgeneration.
Batteriet har vuxit en aning, från 64 till 64,8 kilowattimmar.
Räckvidden per laddning uppges, enligt preliminära mätningar, till 46,3 mil vilket är 0,8 mil mer än tidigare.
Laddtiden för 10-80 procent SoC (State of Charge, det vill säga laddnivå/energiinnehåll i batteriet) uppges till 43 minuter.
Pris
Samtliga tre modellversioner erbjuds i tre olika utrustningsnivåer – Action, Advance och Advance Plus. Kia menar att redan instegsversionen Action bjuder på hög nivå av utrustning medan Advance lägger till detaljer såsom ventilerade framstolar och aktiv dödavinkel-varning och Advance Plus utökar med bland annat head up-display och autobroms vid backning.
Hybridmodellens ingångspris börjar på 334 400 kronor vilket kan jämföras med utgående hybridmodell som börjar på 287 800 kronor.
Laddhybridmodellen har ett ingångspris på 396 900 kronor, ett par snäpp upp från dagens 339 900 kronor.
Helelektriska modellen börjar på 495 900 kronor, ett mindre hopp upp från dagens 487 900 kronor.
Niro Hybrid
Action 334 400 kr.
Advance 359 400 kr.
Advance Plus 378 900 kr.
Niro Plug-in Hybrid
Action 396 900 kr.
Advance 423 900 kr.
Advance Plus 444 900 kr.
Niro EV
Action 495 900 kr.
Advance 520 900 kr.
Advance Plus 543 900 kr.
Merparten av priserna ovan är betydligt högre än de som uppgavs i samband med artikelns initiala publicering. Kia Sweden har höjt dem ”på grund av oförutsedda uppgifter”.
Avgifterna vid privatleasing är inte fastställda.
Som ovan nämnt är det nu möjligt att lägga beställning på nya Kia Niro som är planerad att börja levereras till kunder under sommaren 2022.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se