Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Så mycket kostar Renaults elbil Mégane E-Tech Electric

Som en av de stora nyheterna presenterades Renault sin nya elbil Mégane E-Tech Electric på bilsalongen i München. Den kommer till våren och nu vet vi hur mycket den kostar.

Nya Mégane E-Tech Electric är syskonbil till Nissan Ariya som presenterades hösten 2019, men då Europa är hemmamarknad för Renault ville de såklart att sin version skulle lanseras här först. Vi har redan provkört nya Mégane E-Tech Electric och till Sverige kommer den i två olika utföranden. Den billigaste har batteri med 40 kWh som ska ge en räckvidd på 30 mil enligt WLTP. Den har även en elmotor med 130 hästkrafter, 96 kW, och kommer att kosta från 403 900 kronor, eller privatleasing från 2 790 kr/mån med en första förhöjd månadsavgift (förskottsbetalning) om 24 000 kronor. Eller 3 490 kr/mån utan förskottsbetalning. Den klarar laddeffekt på 22 respektive 85 kW AC/DC.

1 AV 2
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
2 AV 2
Vi har redan kört modellen, länk till provkörningen hittar du ett litet ögonkast längre ned i denna artikel.
Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Den dyrare versionen har batteri på 60 kWh som ska ge 45 mils räckvidd och den har också en starkare motor med 220 hästkrafter, 162 kW. Plus klarar laddeffekter på upp till 22 och 130 kW AC/DC. Den får ett pris på från 453 900 kronor men något leasingpris för just denna version anger Renault inte ännu.
Det går även att få 60 kWh-batteriet i kombination med den svagare motorn men i nuläget endast i den högsta utrustningsnivån Evolution ER som kostar 463 900 kronor.

Nya Renault Mégane E-Tech Electric lanseras som sagt under våren 2022 och kommer att kunna beställas från och med det första kvartalet nästa år.

Rättelse
Renault menade att månadsavgiften vid privatleasing kan sänkas genom en deposition, men det rör sig inte om en deposition eftersom man som privatleasingtagare inte får pengarna åter. Det rör sig i stället om en förskottsbetalning, en form av kontantinsats, helt enkelt. Renault har efter vårt påpekande ändrat sitt val av term.