Så räddar Nissan liv med sina elbilar

För Nissan handlar satsningen på elbilar inte bara om att skapa utsläppsfria transporter. Nissans elbilar ska också bli en del av elnätet och kunna leverera el vid naturkatastrofer och nödläge. Ett 50-tal Nissan Leaf skickades till katastrofområdet efter tyfonen Hagibis i Japan för att leverera el.

Nissan har länge arbetat med sin tekniska lösning där elbilen kopplas till elnätet, så kallad Vehicle to Grid-teknik (V2G). Elbilens batteri blir då en del av elnätet och kan ta hand om överskottsenergi, från till exempel solpaneler och vindkraftverk, men också leverera energi när elnätet belastas hårt eller när det blir strömavbrott.

Matoko Fukua är produktspecialist för Nissans elbilar samt inom det övergripande projekt som Nissan döpt till Nissan Intelligent Mobility. Han berättar om hur Nissan fanns med som energileverantör efter tyfonen Hagibis framfart i Japan nyligen.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill