Så räddar Nissan liv med sina elbilar
Premium För Nissan handlar satsningen på elbilar inte bara om att skapa utsläppsfria transporter. Nissans elbilar ska också bli en del av elnätet och kunna leverera el vid naturkatastrofer och nödläge. Ett 50-tal Nissan Leaf skickades till katastrofområdet efter tyfonen Hagibis i Japan för att leverera el.
Nissan har länge arbetat med sin tekniska lösning där elbilen kopplas till elnätet, så kallad Vehicle to Grid-teknik (V2G). Elbilens batteri blir då en del av elnätet och kan ta hand om överskottsenergi, från till exempel solpaneler och vindkraftverk, men också leverera energi när elnätet belastas hårt eller när det blir strömavbrott.
Matoko Fukua är produktspecialist för Nissans elbilar samt inom det övergripande projekt som Nissan döpt till Nissan Intelligent Mobility. Han berättar om hur Nissan fanns med som energileverantör efter tyfonen Hagibis framfart i Japan nyligen.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se