Karl-Johan Wall vid en laddstolpe. Tack vare ett stort centralt batteri kunde man utöka antalet laddplatser i parkeringsgaraget utan att öka effekten in i byggnaden. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Så rundade de elbristen i Stockholm

Vid en ombyggnad och utökning av antalet laddpunkter i ett garage insåg Karl-Johan Wall på fastighetsbolaget Hufvudstaden att det behövdes mer el. Men nätägaren Ellevio sa nej, det skulle inte gå att utöka förbrukningen och effekten in i huset. ”Ett stort batteri för hela huset och smarta laddare för bilarna har löst allt”, berättar Karl-Johan Wall.

Det säljs allt fler elbilar i Sverige och efterfrågan på effektiva och snabba laddplatser ökar dramatiskt. Som en av Stockholms största fastighetsägare får Hufvudstaden så gott som dagligen hantera krav på fler laddpunkter till parkeringsgarage.
Karl-Johan Wall är hållbarhetschef på Hufvudstaden och den som får försöka lösa problemet.
– Alla pratar om att det behövs laddpunkter men ingen pratar om att det också måste vara stabil och helst snabb laddning. Den här branschen består av många aktörer och alla säger att de hittat den perfekta lösningen, säger Karl-Johan Wall.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill