Så ser Volkswagen ID. Buzz ut på insidan

Du som gått och väntat på en häftig och annorlunda interiör i Volkswagens elektriska folkabuss ID. Buzz får tyvärr fortsätta vänta, det blir nämligen en högst ”ordinär” interiör.

Avskalad och stram interiör fick vi se när konceptbilen I.D. Buzz (jo, stavningen var så på den tiden) presenterades för drygt fem år sedan. På bilderna nedan ser vi en i princip knapplös förarmiljö som domineras av en stor, ”stående” infotainmentskärm och en rektangulär ratt som fälls ut när föraren vill vara just förare. När ingen vill vara förare befinner sig ratten i infällt läge. Interiören i övrigt utgörs av en extremt flexibel sittplatslösning som i princip kan formeras hur som helst.

1 AV 9
Konceptbilen I.D. Buzz så som den presenterades i januari 2017.
Foto: Volkswagen
2 AV 9
Konceptbilen I.D. Buzz så som den presenterades i januari 2017.
Foto: Volkswagen
3 AV 9
Konceptbilen I.D. Buzz så som den presenterades i januari 2017.
Foto: Volkswagen
4 AV 9
Konceptbilen I.D. Buzz så som den presenterades i januari 2017.
Foto: Volkswagen
5 AV 9
Konceptbilen I.D. Buzz så som den presenterades i januari 2017.
Foto: Volkswagen
6 AV 9
Konceptbilen I.D. Buzz så som den presenterades i januari 2017.
Foto: Volkswagen
7 AV 9
Konceptbilen I.D. Buzz så som den presenterades i januari 2017.
Foto: Volkswagen
8 AV 9
Konceptbilen I.D. Buzz så som den presenterades i januari 2017.
Foto: Volkswagen
9 AV 9
Konceptbilen I.D. Buzz så som den presenterades i januari 2017.
Foto: Volkswagen

Så roligt blir det inte i produktionsversionen av ID. Buzz (dagens stavning) som enligt Volkswagen-koncernens vd Herbert Diess har premiär den 9 mars 2022. Nya bilder, upplagda på VW ID Talk-forumet, visar tydligt att utförandet av förarmiljön blir väldigt likt det som ID.3 och ID.4 bjuder på. Ratten är densamma och även instrumentklustret framför, men med en ”liten” skillnad – ID. Buzz saknar växelväljaren på höger sida om skärmen. I stället verkar växelväljaren vara en spak på höger sida om ratten, där vindrutetorkarspaken normalt finns.
Play/paus-pedalerna, det vill säga det speciella utförandet av gas- och bromspedal, hänger med från ID.3 och ID.4.

Foto: YowVil / VW ID Talk

Av det väldigt lilla vi ser av instrumentbrädan och mittkonsolen kan vi notera skillnader gentemot ID.3 och ID.4. Utförandet känns en aning retro, vilket inte är långsökt med tanke på att ID. Buzz ska ses som en förlängning av ikonen Typ 2.
På ena bilden observerar vi att infotainmentskärmen ser större ut samtidigt som den ser ut att vara mer ”utanpåliggande”.

Foto: YowVil / VW ID Talk

Här ser vi ID. Buzz i ett vanligt utförande med två sätesrader, alltså med plats för fyra åkande plus förare. Andra sätesraden är tudelat enligt 60/40-metoden.
I bagageutrymmet ser vi ett förhöjt lastgolv som hamnar i samma nivå som andra sätesraden när den är nedfälld.
En tredje sätesrad bör finnas i ID. Buzz och de ”infällda armstöden” i bagageutrymmets sidopaneler ger oss en vink om fallet förmodligen är så. Kanske är det förhöjda lastgolvet uppfällbart för att bilda en tredje sätesrad i spartanskt utförande?

Foto: YowVil / VW ID Talk

Interiören går i vitt med orange inslag. Det ser ut att vara samma färgställning som karossen är lackerad i. Bilen är folierad i randigt, så som Volkswagen har visat upp den tidigare, men vi ser klart och tydligt, i och med att dörrar och baklucka är öppna, att karossen även går i vitt och orange.

Foto: YowVil / VW ID Talk

Volkswagen ID. Buzz har gått att förhandsboka sedan november i fjol. Vilka drivlinor och batteristorlekar som är aktuella vid lanseringen som äger rum inom kort vet vi inte, men ID. Buzz kommer i både bak- och fyrhjulsdrivet utförande med en eller två elmotorer och batterier på upp till 111 kWh som ska ge uppemot 55 mils räckvidd.