Så ska Bentley elektrifiera sitt modellprogram
Inga fler förbränningsmotorer och fem nya modeller mellan åren 2025 och 2030. Nu ställer lyxbilstillverkaren Bentley om till elbilar. Första nya elbilen ska visas 2025 och blir troligen en ny suv.
Bentleys stora suv Bentayga är märkets bästsäljare. Därmed väntas det också bli Bentayga som blir först ut i den stora omställningen till elbilar.
– Alla våra modeller ska göras om till elbilar, säger Bentleys vd Adrian Hallmark när han stakar ut framtiden.
Enligt Hallmark kommer första elbilen från Bentley att bli en ”game changer”, men det är så klart ett slitet begrepp i bilvärlden.
Förutom Bentayga säljer Bentley i dag Flying Spur och Continental GT (coupé och cabriolet). Med en ny elbil 2025 ökar alltså Bentley sitt modellprogram från fyra till fem modeller.
Ny modern fabrik
Skiftet till elbilar kostar pengar och Bentley har aviserat en investeringsbudget på 25 miljarder kronor under en tioårsperiod vilket då inkluderar en ny elbilsfabrik vid högkvarteret i Crewe. Fabriken ska bli av modernaste snitt med robotar som fraktar runt bilkroppar i stället för en traditionell produktionslina. Med en ny fabrik ska Bentley kunna minska produktionskostnaden och öka vinstmarginalen.
Prognosen säger att Bentley på kort tid ska öka sin försäljning, från 14 659 bilar förra året, och tjäna tillbaka de investerade pengarna snabbt.
Hittills har lyxbilstillverkare tvekat om deras kunder är beredda att ställa om till elbilar. Bentley har testat med sin laddhybrid och om tre år, 2025, väntas marknaden ha mognat tillräckligt.
En första hint om antagandet stämmer kommer 2023 då Rolls-Royce, Bentleys huvudkonkurrent, ska visa sin första elbil Spectre. Ferrari väntas presentera sin elbil samma år som Bentley medan Lamborghini väntar till slutet av 2020-talet.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se