Så ska General Motors köra ifatt Tesla
Så kom den till slut – General Motors elbilsstrategi. Det är slut på försöken och testerna – nu ska USA:s största biltillverkare storsatsa på elbilar. 20 nya modeller under tre år.
Notan för General Motors elbilssatsning slutar på minst 200 miljarder kronor och satsningen omfattar en rad nya modeller, nya fabriker och produktion av batterier. Satsningen baseras framför allt på antagandet att priset för batterierna – och därmed slutprodukten, bilarna – kommer att sjunka. GM:s satsning sträcker sig från nu och till 2025 och målsättningen är att köra förbi några av de tillverkare som kommit längre i sin elbilsstrategi. GM tror att när priserna sjunker så ska försäljningen av elbilar i Nordamerika nå en miljon sålda bilar per år vid 2025 och det ska också vara möjligt att tjäna pengar även på elbilarna.
– Det här ligger inte tio år bort, inte fem år. Det är nästa år och nästa och nästa, säger GM-chefen Mark Reuss i en intervju med Automotive News.
General Motors har visat totalt elva nya elbilsmodeller som ska presenteras de kommande åren men enligt GM:s vd Mary Barra (bilden ovan) är det bara toppen av isberget. General Motors nya strategi gäller samtliga varumärken i koncernen och alla typer av bilar.
GM planerar att bygga 19 olika plattformar avseende batteristorlek och energistyrning. Det är att jämföra med totalt 550 olika varianter som finns bland de drivlinor med förbränningsmotorer som GM hanterar i dag.
General Motors ska utveckla sitt eget batteri tillsammans med koreanska LG Chem. Batteriet är döpt till Ultium och är ett litiumjonbatteri med en extra tillsats av aluminium jämfört med de batterier som bland andra Tesla bygger. Det nyutvecklade batteriet ska ge ökad räckvidd där GM nämner en 50-procentig ökning i en bil i storlek som Chevrolet Bolt. Det skulle betyda att en Bolt kan köras 60 mil på en laddning. Precis som Tesla vill GM ta kontroll över hela tillverkningen – från battericell till färdig bil. Det är samma strategi som Tesla men en annan strategi än flera av de europeiska tillverkarna som valt att köpa sina battericeller.
GM:s och LG Chems batterifabrik ska byggas i Lordstown i Ohio med en årlig kapacitet på 30 GWh. Den kapaciteten kommer att behöva utökas om GM når en miljon sålda elbilar per år.
Det första konkreta exemplet på General Motors nya elbilssatsning blir GMC Hummer
som visas hösten 2021. Modellen ska följas av en rad bilar från Hummer, Chevrolet, Buick och Cadillac. Redan om tre år ska GM ha 20 elbilar i sitt modellprogram.De nya Ultium-batterierna ska inte bara ge längre räckvidd, de ska också laddas snabbare än andra batterier, enligt General Motors. Med en 50 kW-snabbladdare ska batteriet kunna laddas för 16 mils körning på tio minuter.
https://youtu.be/IpgjXDxxF3sFör att förse amerikanska bilägare med laddmöjligheter ska GM samarbeta med tre olika partners som bygger laddstationer där målsättningen är att snabbt bygga tusentals nya snabbladdare i de större städerna.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se