Så ska Kia spendera 250 miljarder
250 miljarder kronor på fem år. Det är Kia Motors nota för investeringar, satsningar och nya modeller under de kommande fem åren. För det ska Kia bland annat få elva nya elbilar samt nå en elbilsförsäljning på 500 000 elbilar och en miljon laddhybrider före 2026.
Kia kallar sin långtidsplan för Plan S. Planen innehåller en rad punkter och målsättningar samt avslöjar vilka investeringar den koreanska biljätten tänkt sig under de kommande fem till sex åren.
Självklart handlar det om elektrifiering där Kia ska storsatsa på elbilar och laddhybrider. Kia e-Soul och Kia e-Niro ska få sällskap av ytterligare nio elbilar för att nå ett modellprogram på elva renodlade elbilar före 2025. Nästa elbil ska presenteras nästa år men sen ska det gå snabbare att få fram nästa åtta. Elbilarna ska sälja bra då Kias målsättning är en halv miljon sålda elbilar per år senast 2026 vilket ska resultera i en marknadsandel globalt på 6,6 procent. Säljmålen gäller globalt men utan att världens största bilmarknad, Kina, räknas in.
Men det handlar inte bara om elbilar. Miljöbilssatsningen omfattar även laddhybrider där Kia siktar på en årlig försäljning av en miljon laddhybrider. Totalt ska Kia sälja en miljon miljövänliga bilar senast 2026 och den bilgruppen ska 2025 svara för en fjärdedel av Kias totala försäljning. Kia ska också ge sig in i branschen för skräddarsydda mobilitetslösningar, PBV, samt börja med bildelningstjänster.
Kia ska inte bara satsa pengar. Idén är också att de ska tjäna pengar, mycket pengar. Lönsamhetsmålet ligger på sex procent. Kia sålde i Sverige lite drygt 25 400 bilar under 2019 och blev med det landets tredje största bilmärke efter Volvo och Volkswagen. Kia hade 2019 en marknadsandel i Sverige på 7,14 procent vilket är en ökning från 6,51 procent. Kia Niro var populäraste Kia-modellen i Sverige med 7 877 sålda exemplar under fjolåret. Niro var knappt före Ceed som fick ut 6 242 bilar under 2019.
På bilden överst i artikeln ses Kia Sportspace från 2015, en konceptbil som sedermera blev Optima Sportswagon.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se