Så ska laddning av elbilar gå ännu snabbare
Premium Med fler elbilar och laddhybrider på vägarna pratas det allt mer om laddtider och kapacitet vid laddstolpen. Audi har redan klart för sig hur laddningen ska kunna ske ännu snabbare och ännu effektivare. ”Tack vare en väl utvecklad temperaturhantering kan vi ladda batteriet snabbare och bättre”, säger Audis utvecklingsingenjör Silvia Gramlich.
Med nya drivlinor kommer nya mått på effektivitet och prestanda. För elbilar handlar en del av konkurrensen mellan tillverkarna om hur lång tid det tar att ladda batteriet. Alla elbilar är försedda med någon form av ombordladdare som avgör med vilken effekt batteriet kan laddas, alltså hur snabbt det kan laddas.
Audi har satsat på två typer av laddning i sina e-tron-bilar och strategin skvallrar lite om åt vilket håll utvecklingen går. För långsam hemmaladdning har Audi valt trefasladdning med en effekt på 11 kW (kilowatt). Trefasladdning har blivit något av en standard på nyare bilar och tillåter en relativt snabb laddning även hemma. Enligt Audis uppgifter kan e-trons batteri laddas från tomt till fullt på nio timmar.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se