Foto: Audi

Så ska laddning av elbilar gå ännu snabbare

Med fler elbilar och laddhybrider på vägarna pratas det allt mer om laddtider och kapacitet vid laddstolpen. Audi har redan klart för sig hur laddningen ska kunna ske ännu snabbare och ännu effektivare. ”Tack vare en väl utvecklad temperaturhantering kan vi ladda batteriet snabbare och bättre”, säger Audis utvecklingsingenjör Silvia Gramlich.

Med nya drivlinor kommer nya mått på effektivitet och prestanda. För elbilar handlar en del av konkurrensen mellan tillverkarna om hur lång tid det tar att ladda batteriet. Alla elbilar är försedda med någon form av ombordladdare som avgör med vilken effekt batteriet kan laddas, alltså hur snabbt det kan laddas.

Audi har satsat på två typer av laddning i sina e-tron-bilar och strategin skvallrar lite om åt vilket håll utvecklingen går. För långsam hemmaladdning har Audi valt trefasladdning med en effekt på 11 kW (kilowatt). Trefasladdning har blivit något av en standard på nyare bilar och tillåter en relativt snabb laddning även hemma. Enligt Audis uppgifter kan e-trons batteri laddas från tomt till fullt på nio timmar.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill