Så ska Smart överleva med Geelys hjälp
Bilmärket Smart var i många år en förlustaffär för Mercedes. Det gick så långt att det ryktades om nedläggning. Då kom kinesiska Geely till undsättning. Redan i år ska två nya eldrivna Smart-bilar vara klara och framtiden ser ljus ut.
Volvo Cars ägare Geely investerade överraskande i konkurrenten Daimler under 2018. Och det stod snart klart att Geely tänkt sig mer än att vara stor aktieägare. Geely ritade snabbt upp en räddningsplan för Smart där Daimler och Geely äger lika stora delar. Smart ska från och med nu bara utveckla elbilar och de första modellerna ska vara klara om två år. Bilarna ska byggas i Kina.
Enligt Daimlers operative chef, Markus Schäfer, hade Smart lyckats dra till sig ett stort intresse, var ett uppskattat bilmärke bland kunderna men det var inte lönsamt.
Smart behöver helt enkelt sälja fler bilar och bygga bilar för en lägre kostnad. Enligt Schäfer är det möjligt tillsammans med Geely-gruppen.
– Genom att arbeta med Geely så har vi tillgång till en större marknad, Geelys kunnande då de arbetar tätt med Volvo Cars och så vårt kunnande och Smarts historia, säger Schäfer till sajten Autocar.
Just nu pågår slutdesignen av de två bilar som ska presenteras senare i år. Smart väntas visa upp både en tvåsistig och en fyrsitsig elbil för storstäderna. Senast 2022 ska vi också få se en liten eldriven suv.
Den stora kinesiska marknaden, som Geely öppnar dörren till, och Daimlers kunnande om varumärket Smart samt teknik från Geely och Volvo Cars ska bli det som räddar Smart-bilarna.
Det låer smart, nu får vi se om bilköparna håller med.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se