Foto: Sanne Väli-Tainio / Teknikens Värld

Så upplevs Audi A6 Avant e-tron concept

För första gången visas Audi A6 Avant e-tron concept upp i verkligheten och detta sker på eCarExpo på Friends Arena utanför Stockholm. Vi har kikat på den.

För några veckor sedan presenterades elbilskonceptet Audi A6 Avant e-tron under en digital pressträff, en av de första kombi-elbilarna som kommer nå marknaden. MG med sin 5:a som vi provkört nyligen hann först, men Audi tror att många väntar på A6 Avant e-tron.

– Avant är väldigt synonymt med Audi och vi har redan sett ett stort intresse kring bilen sedan vi presenterade den digitalt. En viktig aspekt gällande elbilar är luftmotståndet och en låg kombi har bra förutsättningar där, säger Irene Bernald, pressansvarig på Audi, när Teknikens Värld träffar henne på eCarExpo.

I verkligheten är den precis så låg som man fick intryck av när bilen visades för några veckor sedan. Designen är avskalad med mjuka linjer. Många mässbesökare flockas kring bilen och nästan hela tiden hör man någon säga ”wow” eller ”den är så snygg” i närheten av den. Blickarna är mest fästa vid grillen, fälgarna och kanterna samt belysningen baktill.

1 AV 2
Foto: Sanne Väli-Tainio / Teknikens Värld
2 AV 2
Foto: Sanne Väli-Tainio / Teknikens Värld

I och med suvarnas framgång spekuleras det kring vilka biltyper som kommer att försvinna så småningom och kombibilen är en av dem. Men Audi menar att det fortfarande finns en marknad för kombin.

– Jag tror att vi kommer täcka en lucka med den här bilen när den går i produktion. Folk kommer efterfråga olika sorters bilar och det är bra med alternativ. Att suvarna kom först beror delvis på efterfrågan och delvis på att batterikonstruktionen är lättare att få till på en högre bil, berättar Irene Bernald.

Irene Bernald, pressansvarig på Audi. Foto: Sanne Väli-Tainio / Teknikens Värld

Som vi vet sedan tidigare kommer Audi A6 Avant e-tron gå i produktion från 2024. Modellen bygger på den nya plattformen PPE, som man skapat tillsammans med Porsche, där bland annat 800 volts teknik ingår. Bilen beräknas få ett batteripaket på 100 kWh som ska räcka till 70 mils räckvidd i bakhjulsdrivet utförande.

Någon interiör har man fortfarande inte fått se än, men innan den här bilen ska börja produceras kommer Audi Q6 e-tron introduceras på marknaden under nästa år. Audi menar att Q6 e-trons interiör kommer visa hur interiören sannolikt kommer bli i A6 Avant e-tron också.