Så upplevs Polestar O2 i verkligheten
Polestar satsar hårt på hållbarhet och har i samband med sitt projekt Polestar 0 presenterat konceptbilen Polestar O2. Nu har den för första gången mött nyfikna publika ögon.
På eCarExpo 2022 på Friends Arena utanför Stockholm står mässdeltagarna som flockdjur kring en bil täckt med ett skynke i Polestars monter. Det är konceptbilen Polestar O2 som döljer sig där under och ju närmare pressvisningen klockan tickar, desto större folkmassa dras till montern.
Klockan slår 11:00 och för ett ögonblick känns det som att man är på konsert och bandet precis har klivit upp på scen. Men här är det en bil, en konceptbil som inte ska gå i produktion, som fångar allas uppmärksamhet. Polestars huvuddesigner håller ett kort tal, visar en kort video och drar odramatiskt av skynket. Först är det helt knäpptyst, sedan ekar applåderna och allas ögon spärras upp ännu mer.
För bilen är häftig. Det är tydligt att det är ett koncept, linjerna är skarpa och annorlunda och exteriörfärgen är inte densamma som man sett på bilder digitalt tidigare. Den är nästan babyblå, det är en magisk färg som är svår att beskriva. Man får inte kliva närmare än någon meter, men på håll kan man skymta interiören som består av ett par säten, ett par skärmar och en ratt.
LÄS OCKSÅ: Projekt Polestar 0 siktar mot en helt klimatneutral bil 2030
Som vi vet sedan tidigare, och som det pratar mycket om på elbilsmässan vi besöker, har målet med konceptbilen varit att upptäcka och använda mer hållbara material. I motsats till många andra tillverkare som går över till konstläder har Polestar använt äkta läder, men från djur på gårdar som samarbetar med djurrättsorganisationer. Man har också använt olika sorters aluminium, samt märkt dessa för en mer hållbar återvinning i framtiden, vilket Polestar är stolta över.
– Allt ska vara spårbart och allt vi gör ska ske på ett hållbart sätt oavsett vilken del av vår verksamhet man arbetar inom. Och vi vill vara helt transparenta mot kunderna så att de ska förstå hur vi jobbar med hållbarhet, säger Fredrika Klarén, hållbarhetschef på Polestar.
Hon berättar mer om projektet Polestar 0 som vi rapporterat om tidigare:
– Det är ett stort projekt med många delar, där vårt arbete med aluminiumanvändningen i Polestar O2 kommer vävas in. Sedan vi efterfrågade partners för några veckor sedan har vi haft fullt upp med dialoger med olika aktörer som vill vara med.
Men är det görbart att producera en helt klimatneutral elbil?
– Det måste vara det. Vi försöker inte vara naiva, utan vi inser att vi måste ha ett nettoutsläpp på noll gram koldioxid för att vara helt klimatneutrala, vilket vi måste vara till 2040.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se