Så upplevs Porsche Taycan
Porsche Taycan har premiärvisats simultant i Kanada, Kina och Tyskland. Teknikens Världs Erik Wedberg är på plats i Berlin och rapporterar de första intrycken.
Hej Erik, hur är Porsche Taycan?
– Spännande! Det här är verkligen en ny modell från Porsche, inte alls en eldriven version av Panamera som man kanske hade kunnat tro. Jag har hunnit provsitta den lite snabbt och den är inte lika stor som Panamera, på gott och ont. Den känns snarare som en fyrsitsig 911 med helt ny inredning och en helt knapplös förarmiljö.
– Men trots att jag har suttit i den och står bredvid den just nu får jag inte riktigt grepp om den. Taycan är 496 centimeter lång, det vill säga inte så mycket mindre än Panamera, men den ser mycket mindre och smidigare ut. Och den ser snäll ut. Inte elak som Panamera. Uppfriskande!
Hur är baksätet?
– Litet om man ser Taycan som en sedan, stort om man ser på den som en fyrsitsig sportbil. Jag som är drygt 190 centimeter lång sitter ganska bra. Takhöjden räcker inte riktigt men utrymmet för fötter och ben är okej, mycket tack vare urgröpningarna i batteripaketet i golvet. Utan dem hade man suttit ganska dåligt.
Kommer den att bli en viktig modell för Porsche?
– Ja, det kan man nog räkna med. Porsche Sverige har fått drygt 450 förhandsbeställningar. Det låter inte jättemycket men tänk på att Porsche sålde knappt 1 900 bilar totalt i Sverige i fjol. Och det sägs att norrmännen har beställt över 3 000 bilar!
Vad kommer den att kosta i Sverige?
– Med risk för att förstöra glädjen får några av er som har beställt en Taycan måste jag säga att den blir svindyr. Taycan Turbo, den med lite längre räckvidd och långsammare acceleration, kostar från 1 700 000 kronor. Taycan Turbo S börjar på 2 080 000 kronor. Men tänk på att det är före avdragen elbilsbonus på 60 000 kronor i Sverige. Men tänk också på att man måste betala 4 400 kronor extra för att få möjlighet till 150 kilowatts snabbladdning. Standard i både Turbo och Turbo S är 50 kilowatts ombordladdare.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se