Flera detaljer som kan härledas till flygplans design syns på och i nya Ioniq 6. Foto: Hyundai Motor

Saab 92 inspirerade Hyundai till nya Ioniq 6

Hyundais koreanska designavdelning kikade på Sverige och Saab när de arbetade fram nya elbilen Ioniq 6.

Lågt luftmotstånd, uppdaterad eldrivlina och batteri hantering har gett extra lång räckvidd.

Redan i slutet av året kan de första bilarna synas i Sverige.

Jan-Erik Berggren

Låg energiförbrukning är nyckeln för den nya generationen elbilar. Det ger lång räckvidd men också väldigt speciella former på karossen.

Hyundai bygger sin nya elbilsfamilj på plattformen E-GMP där hyllade Ioniq 5, vinnare i flera av våra tester och dueller under året, var första modellen på marknaden. I slutet av det här året ska nästa modell, Ioniq 6, börja levereras sedan orderböckerna i Europa öppnats under tredje kvartalet.

Sedan lanseringen av Ioniq 5 har Hyundai arbetat med att förbättra drivlinan. Uppgifterna om exakt batteristorlek har dröjt och Hyundai avslöjade inget när de presenterade bilderna på bilen – som du kan läsa om här – men efter veckans presskonferens med efterföljande frågestund kom ett faktablad som berättade att det blir samma batteriuppsättning som Ioniq 5 vilket betyder 77,4 kWh.

Det är i stället en uppdatering av elmotorerna, ny generation halvledare, bättre styrning mellan två- och fyrhjulsdrift samt en bättre batterihantering som gett den ökade räckvidden, tillsammans med ett lågt luftmotstånd förstås. Ioniq 6 har cirka 10 mils ökad räckvidd jämfört med Ioniq 5 och när drygt 61 mil i WLTP-mätningen. Förbrukningen ska ligga på låga 1,4 kWh per mil, att jämföra med flera elbilar som förbrukar strax över 2 kWh per mil.

Ioniq 6 har ett luftmotståndsvärde på 0,21 vilket är i paritet med de bästa bilarna från Tesla. Mercedes EQS är fortfarande klassledande med 0,20.

1 AV 3
Hyundai Ioniq 6.
Foto: Hyundai Motor
2 AV 3
Hyundai Ioniq 6.
Foto: Hyundai Motor
3 AV 3
Hyundai Ioniq 6.
Foto: Hyundai Motor

Under frågestunden med Hyundais ledning och modellexperter noterades att Ioniq 6 skiljer sig en jämfört med Ioniq 5 och kommande Ioniq 7, som vi hittills bara sett i form av en konceptbil. 

Svaret från Hyundai var att det är meningen. Varje bil i Ioniq-familjen, som ska omfatta totalt elva modeller 2030, har sin egen speciella målgrupp och sin egen profil. I stället är det interiördesignen, de pixlade lamporna och de hållbara och återvinningsbara materialen som förenar bilarna.

Hyundai lägger stor vikt vid att skapa en interiör som är välkomnande och kan bli både vilo- och arbetsrum. Kupén kan belysas i 64 olika färger och belysningen blir starkare när farten ökar. Det finns också ett speciellt elbilsljud som förstärker de olika körprogrammen. Precis som i Ioniq 5 finns ett 230-uttag i baksätet och flera USB-uttag för anslutning och laddning.

LÄS MER: Extra snabb Hyundai Ioniq 5 följer Kia

Saab inspirerar

Det är framför allt den böjda midjelinjen som gör att Ioniq 6 sticker ut. Inspirationen har kommit från flygplan men också några klassiska bilmodeller, bland andra Saab 92. Fronten har tryckts ner mellan lyktorna vilket för tankarna till både Porsche och Tesla.

Den svarta randen och luftintagen fram gör bilen bredare. I den svarta randen finns de olika sensorerna. De pixlade lamporna fram och bak känner vi igen från Ioniq 5 och de återfinns också på ratten för att visa laddningsstatus på batteriet. H-loggan på ratten är borttagen och ersatt med pixlarna.

Saab 92 och den böjda midjelinjen har inspirerat Hyundais designavdelning. Foto: Andreas Libell / Expressen Lifestyle

Premiumkonkurrent

Bak finns två spoilers och den speciella avslutningen på bakluckespoilern hjälper till att få luften att släppa från bilen. Samma vingform finns inne i bilen på instrumentpanelen där backspeglarna är digitala skärmar. Interiören påminner om Ioniq 5 med ett 12-tums digitalt instrumentkluster och 12-tumsskärmen. Stolarna är nya och tunnare än tidigare för att ge extra mycket utrymme. Båda framstolarna kan fällas till ett i det närmaste liggläge.

Hyundai hoppas att Ioniq 6 ska hjälpa till att öka elbilsförsäljningen i Europa under 2023. Hittills i år är 16 procent av Hyundais försäljning i Europa elbilar eller vätgasbilar. Enligt Europachefen Michael Cole kan försäljningen nå över 90 000 nollutsläppsbilar under 2022 och målet är att bli en ledande leverantör av elbilar i Europa.

Hyundai vill inte peka ut någon konkurrent till Ioniq 6 men vi kan direkt se att modellen konkurrerar med bland andra BMW i4, Audi e-tron GT och Mercedes EQE. Att Hyundai nämns i det sammanhanget visar ambitionen att attrahera premiumkunder utan att ta lika mycket betalt. Med rådande skatteregler i Sverige gissar vi att prislappen lär stanna på 699 999 kronor för en välutrustad Ioniq 6. Exakt pris vet vi när Hyundai börjar ta order på bilarna strax efter sommaren.

Redan på fredag kommer nästa nyhet från Hyundai då de ämnar avslöja hur märkets N-modellprogram ska elektrifieras.