Seat får stå tillbaka när Cupra gör succé
Seat och Cupra kan inte lansera elbilar samtidigt, och just nu prioriteras nystartade Cupra. Det berättar de två märkenas vd Wayne Griffiths. Seat ser allt mer ut att förvandlas till ett märke för elscootrar.
Seat kommer troligtvis inte att lansera någon ny elbil förrän tidigast 2026, det avslöjar Seats och Cupras vd Wayne Griffiths och förklarar att allt fokus nu läggs på Cupra. Vid märkenas årliga presskonferens förklarade Griffiths att det inte är möjligt att lansera elbilar under båda märkena samtidigt, och enligt planen ska Cupra släppa Tavascan 2024 och produktionsversionen av Urban Rebel Concept (syskonmodell till Volkswagen ID. 2all) år 2025.
Enligt Griffiths ska Seat i stället fokusera på ”elektrisk mikromobilitet”. Seat har inte haft någon riktig produktnyhet sedan Ibiza fick ett ansiktslyft för två år sedan, bortsett från de elektriska scootrarna Mó. Den fyrhjuliga mopedbilen Minimo stoppades på grund av pandemin. Wayne Griffiths säger att man just nu arbetar på att ta fram en strategi för hur en fyrhjulig produkt skulle kunna ta plats inom ramarna för mikromobilitetsprojektet och att beslut om framtida elbilar från Seat kommer att fattas längre fram.
Griffiths uttalande spär ytterligare på spekulationer om Seat-märkets nedläggning. Volkswagens vd Thomas Schäfer har tidigare antytt att Seats framtid är oviss. Det spanska märket, grundat år 1950, har de senaste åren sett rejäla ras i försäljningsstatistiken samtidigt som Volkswagen-gruppens nystartade märke Cupra har rönt stora framgångar, främst med lilla suven Formentor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se