Seat Mii electric officiell – spansk eldrift i 26 mil
Seats instegsmodell Mii uppdateras och blir renodlad elbil. Kommer 2020 och Sverige är en av huvudmarknaderna.
Nya elbilsmodeller brukade förr skapa rubriker men nu är de vardagsmat och en av de som riskerar att gå under radarn nu när den blir officiell är Seat Mii electric.
Modellen som sådan lanserades 2011 och var en del av en trillingkull, de andra två bilarna var Skoda Citigo och Volkswagen Up. Den sist nämnda kom som elbil redan 2013 och Skodan följde upp som Citigoe iV förra veckan, dock med uppdaterad teknik och prestanda.
Seat Mii electric har nu täckts av Oslo och datan visar att bilen delar teknik med Skodan och har i det närmaste identiska data. Batterikapaciteten är på 36,8 kWh, elmotorn ger 83 hästkrafter och 212 newtonmeter i vridmoment (Skoda specificerar 83 hk/210 Nm). Bilens räckvidden är 26 mil (en halvmil kortare än Skoda Citigoe iV) enligt WLTP-cykeln.
LÄS MER: Seat utvecklar VW:s billiga elbil
Seat Mii electric blir märkets första eldrivna bilmodell i saluhallen men runt hörnet lurar el-Born, en modern elbil (om Mii ursäktar uttrycket) som bygger på Volkswagen-koncernens nya MEB-plattform. Första eldrivna fordon att kunna köpas av Seat var dock eXS, om man nu ska betrakta sparkcyklar som sådana. Första elbilen byggde Seat redan 1992, en elkonverterad Toledo som tjänstgjorde under de olympiska spelen i Barcelona.
Nu ska inte Mii hänga läpp för att vara sist ut som elektrifierad av trillingarna. Faktum är att modellen elkonverterades för redan över två år sedan i testsyfte.
Vill man ha sin Mii med förbränningsmotor får man raska på, produktionen av dessa slutar i juli men i Sverige finns den inte i dagens sortiment. Eldrivna Mii börjar tillverkas i Bratislava under fjärde kvartalet i år och introduceras på huvudmarknaderna under första kvartalet 2020. En av dessa är Sverige där Mii electric ska bli en av de mest överkomliga elbilarna på marknaden.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se