Seat Minimó – spansk lösning för storstaden
Urban miljö kräver urbana fordon. Här är Seats koncept Minimó. Eldriven, uppkopplad, delbar och fullt jämförbar med andra Seat-modeller måttmässigt. På vissa punkter vill säga.
Urban mobiltet ligger i tiden och ett av de bilmärken som experimenterar inom området är Seat. I slutet av förra året lanserade man eXS – en eldriven sparkstötting. Nu visas konceptet Minimó – även det en fordonstyp vi har sett tidigare i form av Renault Twizy men Seat tar det hela ett steg till.
Minimó är ett eldrivet fordon, byggd för delningstjänster och som ska plocka de bästa bitarna från bilen och motorcykeln. Säkerheten och komfort från bilen och smidigheten från tvåhjulingen, enligt Seat. Fordonet har ett batteribytarsystem vilket ska göra handhavandet smidigare då man slipper laddtider. Räckvidden är tio mil.
Minimó mäter 2,5 meter i längd, 1,24 i bredd och rymmer två åkande. Den står på 17-tumshjul och sittpositionen ska vara suvlik. Karossen är heltäckande och dörrarna är av saxtyp, den på passagerarsidan är dock större. Utrymmet ska vara bättre än vad man tror. Avståndet mellan höfterna på fram- och baksätesåkarna är identiskt med det hos modellen Mii och avståndet till dörrarna är för de åkande mer generösa än hos B-segmentaren Ibiza.
Digital förarmiljö, röststyrning och mobiltelefonkoppling ligger i tiden men plattformen är även förberedd för autonom körning på nivå fyra. I och med ska fordonet komma till användaren och inte tvärtom.
Minimó täcktes av under Mobile World Congress i Barcelona men kommer även till Genèvesalongen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se