Foto: Seres

Seres 5 ska lanseras i Sverige under våren

Den nya kinesiska elbilen Seres 5 presenterades för den europeiska marknaden vid Bryssels motorsalong nu i januari och ska lanseras i Sverige under våren.

För nästan 1,5 år sedan meddelade den svenska generalagenten för DFSK (Dongfeng Sokon Automobile) och Seres, Växjöbaserade Drivee, att inom kort skulle nya, helt eldrivna, Seres 5 börja importeras till Sverige. Förhandsordrar gick att lägga i september 2021 och leverans av bilar i Sverige skulle börja under samma höst. Givetvis skrev vi om detta, men dessvärre skulle det visa sig bli en kraftig fördröjning av marknadsintroduktion och leverens. Halvledarbristen slog till med full kraft och först nu till våren 2023 ska Seres 5 nå både den europeiska och svenska marknaden. 

1 AV 4
Foto: Seres
2 AV 4
Foto: Seres
3 AV 4
Foto: Seres
4 AV 4
Foto: Seres

Så vad är det för bil som möter kunderna? I artikeln från hösten 2021 presenterade vi de data som kommunicerades just då, data som nu har förändrats en del. Så vi tar det från början. Seres 5 är en helelektrisk SUV-liknande skapelse som mäter 471 centimeter på längden, 193 centimeter på bredden och 162 centimeter på höjden med axelavstånd på 288 centimeter. Den kommer att erbjudas i tre olika utföranden där instegsmodellen blir bakhjulsdriven med batteristorlek på 80 kWh och motoreffekt på... ja, den uppgiften är inte helt enkel att lista ut. I pressmaterialet från Seres skrivs det flitigt om ”effekt upp till 430 kW och 940 Nm”, men det är för den fyrhjulsdrivna värstingversionen kallad Flagship som ska accelerera 0-100 km/h på 3,7 sekunder. Vi ska tillägga att pressmaterialet kom dels på svenska och dels på engelska och vridmomentuppgifterna skiljer mellan de båda dokumenten – 960 Nm i det svenska men i det engelskspråkiga står det både 940 och 960 Nm som max vridmoment... 

Det finns en effektuppgift för permanentmagnetmotorn på 220 kW och 420 Nm, men om det är effekten för bakhjulsdrivna instegsmodellen Standard framgår inte. På tyska Wikipedia, som brukar hyfsat uppdaterade, hittar vi effektangivelsen 258,7 kW (352 hk) för den bakhjulsdrivna versionen. Om det stämmer ska vi låta vara osagt, för på samma sida anges toppeffekten för värstingen Flagship till 517,5 kW vilket är nära den uppgift på 510 kW/1 040 Nm) som presenterades hösten 2021. Då sas Standard få 255 kW (347 hk) och 520 Nm. 

1 AV 4
Foto: Seres
2 AV 4
Foto: Seres
3 AV 4
Foto: Seres
4 AV 4
Foto: Seres

Det verkar inte vara så tydligt ännu, det där med effekterna, men räckvidden för den bakhjulsdrivna versionen med 80 kWh-batteri anges till 500 kilometer enligt WLTP och upp till 530 för fyrhjulsdrivna versionen med batteri på 90 kWh. Max laddhastighet anges till 100 kW vid snabbladdning och 11 kW vid långsamladdning. Seres uppger att 5 ska vara första bilen på marknaden med så kallade semi-solid batterier, ett mellanting mellan dagens vanliga litiumjon-batterier och så kallade solid state-batterier. Fördelen har sagts vara att semi-solid ska klara betydligt högre laddhastigheter, men det stämmer alltså inte för Seres 5 med tanke på den presenterade laddhastigheten. Däremot uppger Seres att batteriets prestanda ska vara i stort sett oförändrad över 10 000 mil och garantin för batteriet gäller 8 år/16 000 mil. Men vilken prestanda som garanteras efter 8år/16 000 mil anges inte.

Likt Hyundai Ioniq 5 är Seres 5 utrustad med V2L, vilket innebär att du kan driva saker med bilen. Exempelvis en kaffebryggare på campingen. Enligt Seres ska 5 även ha funktionen V2V, vilket innebär att du kan ladda en annan elbil med ström från Seres 5. 

Basutrustningen är väl tilltagen, men just nu finns inga svenska priser i kronor. det som anges är priser i euro för den tyska marknaden. Standard 2WD kostar €63 900 vilket med dagens kurs motsvarar ett pris på 720 000 kronor. Alltså runt 180 000 kronor mer än jämförbar Tesla Model Y Standard Range. Seres 5 Premium Version 4WD kostar €67 900 (motsvarande ungefär 766 000 kronor) och Flagship 4WD kostar €74 900 (motsvarande ungefär 845 000 kronor).

Enligt dessa indikationer ligger Seres 5 högt prismässigt, men vi väntar med att döma tills vi har kört och testat den nya bilen. I dagsläget finns enligt den svenska hemsidan sex återförsäljare samt sex serviceverkstäder i Sverige.