Skåpbilen med Volvo-teknik nästan officiell
Den nya "London-taxin" TX, med laddhybridteknik från Volvo, rullar redan på gatorna. Nu presenteras skåpversionen som ska revolutionera stadens transportsektor. Men än får vi inte veta allt. Inte hur mycket den lastar och inte vad den kostar.
Över ett år har gått sedan LEVC, London Electric Vehicle Company, visade bilden på sin kommande transportbil, LCV kallad. En bil baserade på ”London-taxin” TX med laddhybridteknik från Volvo. Nu har företagets vd Joerg Hofmann och Londons borgmästare Sadiq Khan täckt av bilen och med det får vi se mer av bilen och även ta del av information. Men bara lite.
När det kommer till räckvidden håller den vad man tidigare har lovat. Transportbilen kommer 80 miles på enbart el och 377 miles med "räckviddsförlängaren" som utgörs av en trecylindrig bensinmotor på 1,5 liter signerad Volvo (se XC40 T5 Twin Engine). Det är samma siffror som för den tidigare presenterade taxin TX och båda bilarna använder samma laddhybridteknik som man döpt till e-City.
Transportbilen riktar sig till chaufförer som kör omkring 100 miles (16 mil) dagligen och hämtar gods utanför städers kärna för att köra in dessa till centrala delar och kan därmed skifta mellan el- och bensindrift efter miljö. Den typen av transporter domineras i dag av dieseldrivna transportbilar. I London uppskattar LEVC att det görs 64 000 sådana transporter varje dag.
Bilen är förvisso presenterad men orderböckerna öppnas inte förrän i slutet av 2020. Ändå har LEVC som ambition att bli Europas ledande tillverkare när det kommer till elektrifierade transportfordon då fler modeller finns på dagordningen.
LÄS MER: London-taxin intar Berlin
Viktiga fakta som lastkapacitet och pris nämns inte i dagsläget, mer data släpps när modellen blir officiell på riktigt. Bilens ska dock vara i framkant när det gäller säkerhet och förarassisterande system och påstås erbjuda ”bäst ägandeomkostnader i klassen” då den inte behöver tankas med bränsle och samtidigt ha låga servicekostnader.
När det gäller taxin TX har närmare 2 000 exemplar kommit ut på vägarna, de flesta rullar i London. Inte bara taxifloran är under förändring i staden, polis och brandförsvar är inne på samma spår. 2030 ska 40 procent av deras skåpbilar vara elektrifierade och fem år senare allihopa.
LÄS MER: Polisen i London väljer vätgas
Skiftet från diesel till elektrifiering spås gå fort i London. 3 500 pund (cirka 41 600 kronor) utbetalas vid skrotning av transportbilar som inte uppfyller Euro 6-standard. Samtidigt får köpare av fordon med modernare drivlina som eldrift eller laddhybrider ett bidrag på 8 000 pund, motsvarande 95 000 kronor.
Både Volvo och LEVC ingår i Geely-koncernen som har pumpat in 500 miljoner pund (cirka 5,9 miljarder kronor) i fabriken i Coventry där skåpbilen ska tillverkas sida vid sida med taxin TX.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se