Skoda elektrifieras 2020
Skoda har hittills legat lågt på elbilsfronten och framhärdat med säkra kort som bensin och diesel. Nu blir det ändring. År 2019 smygstartar elektrifieringen med Superb laddhybrid och ett år senare kommer första renodlade elbilen. Så här kommer den att se ut och fungera.
Skoda doppade tårna med experimentbilen Octavia Green E Line, men sedan hände inte så mycket mer. Nu har det gått sex år sedan dess och Skoda verkar vara redo att dyka ned i elbilssegmentet på riktigt. På bilsalongen i Shanghai i slutet av april ska Skoda visa sin första renodlade konceptbil kallad Vision E (eller VisionE, Skoda är lite ambivalenta om de ska skriva ihop eller isär namnet. Pressmaterialet bjuder på båda delarna och de tidigare konceptbilarna med Vision-namn har skrivits ihop) och tanken är att den ska vidareutvecklas till en riktig elbil färdig för serieproduktion år 2020. Vi orkar inte vänta till slutet av april, inte åka till Shanghai heller. Vi åker i stället till Skodas hemstad Mlada Boleslav strax norr om Prag i Tjeckien där Skoda har lovat att ge en förhandstitt på sin elbilsframtid.
Högste chefen Bernhard Maier inleder med några väl valda och svävande ord om eldriftens fördelar i framtiden och lämnar sedan över till de tjeckiska ingenjörerna som har Mlada Boleslav som arbetsplats men dessvärre inte engelska som modersmål. I den slamriga och ekande lokalen är det svårt att höra hur Skodas elbilsframtid ska te sig, men efter presentationen och avtäckningen av en lermodell som visar ungefär hur konceptbilen ser ut får jag informationen på pränt och då blir allt tydligt.
Skodas elektrifiering startar år 2020 då konceptbilen Vision E ska förvandlas till en produktionsmodell. Att den ska se ut exakt som konceptbilen ska vi nog inte hoppas på, men att det blir en crossoverliknande modell med lite högre markfrigång och stora utrymmen kan vi nog lita på. Skodas forsknings- och utvecklingschef Christian Struber understryker att Skodas nuvarande kärnvärden där användarvänlighet, utrymmen och ekonomi står i fokus ska föras över även till de eldrivna bilarna.
I Shanghai ska Skoda visa en riktig konceptbil, den som står här i Mlada Boleslav är bara en formad lerklump utan inredning men den visar ändå hur Skodas former kommer att utvecklas de kommande åren. Den arga fronten från Superb och Kodiaq finns kvar men grillen försvinner eftersom elbilen inte behöver någon kylning fram. Ytorna är avskalade, okomplicerade och blandas med vassa veck. Inredningen – som vi inte får se – ska vara ”demokratiskt” utformad med skärmar både för förare och passagerare.
Skodas första elbil kommer att byggas på den så kallade MEB-plattformen (Modularer Elektrobaukasten) som utvecklas inom Volkswagen-koncernen och det innebär att den får litiumjonbatterier i golvet, 306 hästkrafter och möjlighet till två- eller fyrhjulsdrift. Elmotorerna monteras mellan de båda hjulparen. Toppversionen av den kommande elbilen ska ha en teoretisk räckvidd på 50 mil och driva på alla fyra hjul. Den kommer även att säljas med mindre batterikapacitet och tvåhjulsdrivning. I dag är elbilar dyra och en Tesla Model S med motsvarande specifikation kostar omkring en miljon kronor. Kommer Skodas elbil att kosta lika mycket?
– Det är alldeles för tidigt att prata pris. Det jag kan säga är att priset kommer att variera beroende på batterikapacitet och räckvidd och att den kommer att hamna i ett prissegment som är attraktivt för de kunder som köper en Octavia i dag, säger Christian Struber.
Vision E-konceptet ser ut ungefär som en Kodiaq Coupé men ska inte förväxlas med den Kodiaq Coupé som också ska visas i Shanghai och främst vara aktuell för den kinesiska marknaden. Elbilskonceptet är 464 cm långt, 192 cm brett, 155 cm högt och har ett axelavstånd på 285 cm.
Det kommer mer. År 2025 ska Skoda ha fem renodlade elbilsmodell i utbudet och det blir både mindre och större bilar än Vision E. Alla ska byggas på MEB-plattformen som även är aktuell för Volkswagen och Seat. Volkswagen har redan visat två konceptbilar byggda på MEB och väntas, likt Skoda, lansera sin första MEB-modell om tre år. Strax innan dess smygstartar Skoda sin elektrifiering med en laddhybridversion av Superb. Lanseringen sker i samband med att Superb får ett ansiktslyft och tekniken hämtas med all sannolikhet från storsäljaren Volkswagen Passat GTE.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se