Skoda Enyaq Coupé iV. Foto: Skoda Auto

Skoda Enyaq Coupé finns nu utan RS

Skoda Enyaq iV är än så länge Skodas enda renodlade elbil och den fick tidigare i år sällskap av Enyaq Coupé RS iV. En starkare variant med coupé-form på köpet. Nu kommer coupé-modellen utan bokstäverna RS för den som inte behöver den högre effekten.

Skoda Enyaq Coupé RS iV kom tidigare i år och bjuder på 299 hk och 0-100 km/h på 6,4 sekunder. Den finns tillgänglig i flera kulörta färger och bjuder på en sluttande bakdel och 15 liter mindre bagage än den konventionella Enyaq iV. Enyaq Coupé RS ligger väldigt nära gränsen för klimatbonus med sitt frånpris på 691 700 kronor. Lägger man till en metallicfärg och lite extrautrustning hoppar priset snabbt upp över gränsen som går vid 700 000 kronor.

1 AV 3
Skoda Enyaq Coupé RS iV.
Foto: Skoda Auto
2 AV 3
Skoda Enyaq Coupé RS iV.
Foto: Skoda Auto
3 AV 3
Skoda Enyaq Coupé RS iV.
Foto: Skoda Auto

För den som i stället vill spara en slant och inte har behov av fyrhjulsdrift, eller kulörta metallic-färger, kan sikta på vanliga Enyaq Coupé iV 80 som enbart driver på bakhjulen och har ett grundpris från 670 300 kronor. Då får man en bil med solid blå färg, 19-tumsfälgar och en interiör av enklare snitt samt panoramaglastak. Men du får också längst räckvidd jämfört med de fyrhjulsdrivna varianterna, upp till 546 km enligt WLTP. Batteriet skiljer sig inte åt i övrigt mellan modellerna utan innehåller 82 kWh (77 kWh netto). Batteriet kan snabbladdas med 135 kW DC och 11 kW AC.

Coupén är med sina 465 centimeter fyra millimeter längre och 12 millimeter lägre än vanliga Skoda Enyaq, bredden är densamma på 188 centimeter. Spårvidden skiljer sig på millimeternivå och Coupén är bredare både fram och bak med 2 respektive 1 millimeter jämfört med vanliga Enyaq.

1 AV 3
Skoda Enyaq Coupé iV.
Foto: Skoda Auto
2 AV 3
Skoda Enyaq Coupé iV.
Foto: Skoda Auto
3 AV 3
Skoda Enyaq Coupé iV.
Foto: Skoda Auto

Det intressanta är för de som vill ha sin Enyaq Coupé med fyrhjulsdrift då den finns både med och utan RS. Enyaq utan RS kostar från 695 700 jämfört med RS-versionen som kostar från 691 700 kronor. Du betalar alltså 4 000 kronor mindre för RS-versionen med större fälgar och något snabbare acceleration. Så frågan är vilken du skulle välja?